Корекційно-відновлювальне
та розвивальне заняття
«Зміни поведінку»
Мета:
корекція поведінки, розвиток позитивної мотивації на опанування дитиною своєї поведінки,
розкриття компенсаторних механізмів когнітивних
і поведінкових порушень, зменшення агресивності.
Психолог. Однією з умов управління своєю поведінкою є вміння контролювати
свій стан. Допомагають цьому різні вправи.
Вправа 1. «Ехо»
Мета:
створення позитивного психологічного клімату, корекція гіперактивності.
На початку нашого
заняття нам потрібно привітатися. У нас
буде привітання незвичне. Скажіть, будь-ласка, чи знаєте ви, що таке ехо? Отже, кожен називає своє імя, а Ехо йому відповідає
два рази дуже лагідно і з кожним разом тихіше.
Вправа 2 «Сніжок або розірвання паперу»
Мета:
розрядка накопиченої негативної енергії.
Інструкція: Для роботи
необхідно мати старі газети і журнали, або інший непотрібний папір. Спочатку психолог запитує дітей, хто з них обіцяє прибрати
помешкання в кінці заняття, і пояснює,
що ця вправа дозволить їм позбутися неприємних відчуттів і зажадає значної
енергії.
Кілька хвилин
відводиться на обговорення різних відчуттів та ситуацій, які їх викликають.
Психолог. Зараз ми ці журнали та газети перетворимо на казку. Надворі зима.
Підніміть руки ті, що люблять сніг і сніжинки! От зараз ми із цього паперу
зробимо сніг.
Потім психолог починає розривати газети чи журнали, показуючи дітям, як краще це робити. Психолог дає
їм зрозуміти, що розмір шматочків не настільки важливий. Діти приєднуються до нього, і вони разом кидають шматочки паперу в купу в центрі кімнати. Коли
купа стає великою, вони всі
разом починають
енергійно підкидати шматочки паперу в повітря.
Психолог. Уявляємо, що на нас падають сніжинки, ми обсипаємо сніжинками
себе, підкидаємо їх угору! А зараз зробимо кучугури снігу. Збираємо всі
сніжинки докупки.
Папір розлітається по всьому
приміщенню, і діти приходять в невимовний захват. Ті, хто відрізняється
скутістю і акуратністю, спочатку ведуть себе дуже обережно, але через хвилину і
вони розкріпачуються. Дітям особливо подобається робити купки і стрибати на
них, обсипати один одного шматочками паперу або кидати їх жменьками в повітря.
Після цього настає момент збирання. Психолог пропонує дітям згадати про те, яку обіцянку вони давали йому на початку заняття. Коли
прибирання завершене,
психолог просить їх поділитися враженнями від вправи і сказати,
що людина відчуває, коли дає вихід своїй
енергії і
яким чином можна робити щось подібне в домашніх умовах. Ця вправа незмінно викликає у дітей наснагу. Крім того, вона не вимагає будь-якої підготовки.
Вправа 3 «Черепаха»
Мета: навчити
контролювати свої рухи, свою поведінку.
Інструкція: вчитель встає біля стіни приміщення, інші учасники
розташовуються уздовж протилежної стіни. За сигналом керівника вони починають рух. Далі вчитель каже: «Уявіть собі, що всі ми -
черепахи. Я-велика
черепаха, а ви - маленькі черепашки. Я запросила вас у гості на день народження.
Я чекаю вас в гості. Але от біда: святковий торт ще не готовий. За моєю командою ви можете йти до мене, ніде не
зупиняючись. Пам'ятайте: Ви- Черепахи і повинні йти як можна повільніше, щоб
дійти тільки в той момент, коли торт буде вже готовий ».
Психолог стежить, щоб ніхто не зупинявся і не поспішав.
Через 2-3 хвилини він дає новий сигнал, за яким всі «завмирають». Перемагає
той, хто виявився далі за всіх від черепахи-іменинниці.
Гра може повторюватися
кілька разів. Потім психолог обговорює
з групою у колі, чи важко їм було рухатися повільно і що їм допомогло виконати
інструкцію.
Вправа 4 «Ураган»
Мета: корекція поведінкових розладів, створення в дітей
позитивного емоційного стану, зняття напруження.
Психолог. Зараз ми з вами пограємо в гру «Ураган». Якщо ви почуєте слово
«ураган» у будь- якому контексті, то маєте якомога швидше пересісти на інше
місце.
Учорашній день був сонячний і тихий, світило сонце, дув легкий вітерець.
Ніщо не вказувало на зміни, хоча прогнозували дощі, пориви вітру й навіть
можливість урагану. Та хіба думаєш про ураган, коли на вулиці все тихо і
спокійно. Приємний вітерець дме в обличчя, шелестять листочки. «Який ураган?»-
думаєш знову ти. Але ураган почався! Налетів зненацька. Він завжди приходить
зненацька - ось такий він, ураган…
Спочатку настає мить абсолютної тиші.
Потім вітер сильнішає. Його швидкість збільшується. Починається ураган. Ось
ураган ламає все навколо, шумить, тріщить. Але як швидко він починається, так
зненацька й минає. Втих ураган, більше він до нас не повернеться.
Психолог. Гра «Ураган» закінчилася. Чи немає урагану у ваших думках і
почуттях?
Вправа 5 «Рубання
дров»
Мета: зняття емоційного напруження, формування навичок
саморегуляції.
Психолог. Давайте зараз всі піднімемось, і уявимо що ми рубаємо дрова.
Беремо колоду. Поставимо колоду на пеньок. Піднімаємо високо сокиру і опускаємо
на колоду. Щоразу при опусканні сокири треба вигукнути : «Ха!». Потім ставимо
перед собою наступну колоду й рубаємо знову. За дві хвилини кожен учасник
говорить, скільки колод він розрубав.
Вправа 6. «Прогулянка
по лісу»
Мета: розвиток позитивної мотивації на опанування своєї
поведінки, корекція емоційно-афективної сфери.
Психолог. А зараз ми прогуляємось до уявного лісу. Учні повторюють рухи
психолога:
-
Ідемо
тихо, навшпиньки, щоб не розбудити ведмедя.
-
Переступаємо
через колоду. Боком рухаємося по вузенькій стежечці, навколо якої росте
кропива.
-
Обережно
ступаємо по хиткому містку, перекинутому через струмочок.
-
Стрибаємо
по купинах на болоті.
-
Нахиляємося,
збираємо квіти і гриби. Тягнемося за горіхами.
-
Погуляли,
а тепер можна і відпочити.
Вправа 6.
«Приємні літачки»
Мета:
створення позитивної атмосфери спілкування.
Інструкція.
Психолог. Зараз ми
з вами проведемо вправу «Літачки». З цих листочків ви маєте зробити літачка і
на його крилах написати якийсь комплемент іншому учаснику. А зараз свої літальні апарати відправляємо у
вільний політ. Кожен з дітей відсилає літак і ловить інший. Прочитаємо, який
комплімент ви зловили для себе! Гарні слова мають налаштувати нас позитивний
лад на цілий день!
Література.
1.
«Психолог»,
№ 17, 2010 р.
2.
«Психолог»,
№ 9, 2006 р.
3.
«Психолог»
№ 24, 2009 р.
4.
Заняття
психолога з малятами / Упор.Т.Гончаренко. –К:Шкільний світ, 2005
|