Середа
25.06.2025
06:40
Форма входу
Категорії розділу
Мои статьи [157]
Пошук
Друзі сайту

Територія Арт

Каталог статей

Головна » Статті » Мои статьи

Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота

Використання арт-терапії в

 роботі з учнями «групи ризику» та важковиховуваними .

         Завдання психологічної служби системи освіти України полягають : у сприянні повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі, у створенні умов для формування в них мотивації до самовиховання і саморозвитку, у забезпеченні індивідуального підходу до кожної дитини на основі психолого-педагогічного вивчення, у профілактиці й корекції відхилень в інтелектуальному й особистісному розвитку дитини. Виконуючи ці завдання, я  як практичний психолог школи здійснюю психологічний супровід розвитку учнів, що і є основним змістом превентивної роботи з подолання проблем девіантної поведінки школярів, та роботу з важковиховуваними та учнями «групи ризику».

         Метою моєї діяльності в роботі з важковиховуваними та учнями «групи ризику» є : сприяння налагодження психологічного контакту з учнями, створення та підтримка у школярів бажання до самовивчення та самовиховання, профілактика негативних явищ: шкідливих звичок, правопорушень та злочинності.

       Одним із завдань практичного психолога в школі є психологічна корекція відхилень у поведінці учнів та психологічна допомога «важким дітям». Щоб вирішити це завдання, важливо з’ясувати механізм виникнення труднощів у дітей. Психологу потрібно зрозуміти, чому в цього учня в конкретній ситуації виникла певна особливість поведінки чи характеру. Тільки знаючи механізм формування порушення, можна будувати корекційні програми. У своїй роботі я використовую різні методи та форми роботи з девіантними учнями. Це психопрофілактичні бесіди, лекції, години спілкування, групові та індивідуальні консультації учнів, батьків, вчителів, корекційно-розвивальні та відновлювальні заняття.

                           На даний час перед практичними психологами постає завдання пошуку нових ефективних  корекційних методів. Одним із таких методів є використання арт-терапії в роботі з учнями «групи ризику» та важковиховуваними, який я використовую у своїй роботі.

      Арт-терапія існує як самостійний напрям у корекційній і профілактичній роботі усього кілька десятиліть, але ефект від використання елементів цього методу дуже результативний. Арт-терапія – метод зцілення за допомогою творчості, що застосовується у психотерапії, це засіб вільного самовираження і самопізнання.  Будь-яка творчість допомагає зрозуміти й оцінити свої почуття, спогади, образи майбутнього, знайти час для відновлення життєвих сил і спосіб спілку­вання із собою        Особливістю використання цього методу є те, що майже кожна людина (незалежно від свого віку, культурного досвіду, соціального стану) може брати участь в арт-терапевтичній роботі. Арт-терапія не вимагає особливих здібностей до об­разотворчої діяльності або будь-яких творчих на­вичок. Кожен, будучи дитиною, малю­вав, ліпив, танцював, грав. Тому арт-терапія практично не  має обмежень у використанні. Немає підстав і для протипоказань до участі учнів в арт-терапевтичном у процесі. Корекційно-розвивальна робота з учнями «групи ризику» та важковиховуваними з використанням методу арт-терапії спрямована на :

-         Збереження фізичного та психічного здоров’я учнів

-         Формування розуміння себе та інших через спілкування на невербальному рівні

-         Розуміння необхідності формування здорового способу життя як комплексу фізіологічних, соціальних, психологічних аспектів поведінки

-         Подолання комплексів неповноцінності

-         Посилення почуття власної гідності

-         Розуміння та розкриття власного «Я»

-         Тренування когнітивних навичок

-         Вираження широкого спектра переживань

-         Коригування взаємин з оточуючими

-         Рефлексію індивідуальних потреб

-         Розвиток комунікативних, соціальних навичок.

 Коли я проводжу корекційно-відновлювальні та розвивальні заняття, то використовую такі види арт-терапії: музикотерапія, танцювальна терапія, казкотерапія, малювання. Під час проведення групових занять з елементами арт-терапії я побачила, що групова арт-терапія :

-         Дозволяє розвивати цінні соціальні навички

-         Дає можливість спостерігати результати своїх дій і їхній вплив на оточуючих

-         Підвищує самооцінку

-         Покращує емоційний стан учнів

           На мою думку, роботи з учнями, схильними до дезадаптивної поведінки має спрямовуватись перш за все на усунення психотравматичних комплексів, на вироблення адекватних форм поведінки, подолання труднощів у спілкуванні.

 Діти дуже полюбляють заняття з  елементами музикотерапії, танцювальної терапії, пантоміміки, малювання. Ці заняття допомагають учням усвідомити своє «Я». особливо подобаються дітям змодельовані ситуації, які дозволяють здійснювати корекцію поведінки, емоційного стану. Часто я проводжу корекційно-розвивальні та відновлювальні заняття «Намалюй свій настрій», «Моя душа» з елементами малювання та музикотерапії.

     Арт-терапія – це засіб невербального спілкування. Мені здається, що це робить її особливо цінною для тих, кому складно словесно описати свої переживання. Під час занять учні мають можливість виразити свої думки, емоції, почуття, потреби, стани. І як будь-яка творчість, заняття дають високий емоційний заряд, формують життєву позицію, впевненість у своїх силах, підвищують самооцінку у важковиховуваних дітей.

          Отже, основна ідея та мета такої форми роботи з учнями «групи ризику та важковиховуваними», як використання арт-терапії є :

-         забезпечення психічного здоров’я учнів, формування розуміння власного «Я»,

-         покращення поведінки, профілактика правопорушень

-         здійснення естетичного та статевого виховання в нерозривному зв’язку з моральним вихованням,

-         відповідальне ставлення до власного здоров’я,

-         вивчення основ самопрезентації та саморегуляції.

 

Я хочу запропонувати декілька вправ з використанням арт-терапії для роботи з учнями «групи ризику»

Вправа 1 «Добрі ручки»

Мета: розвиток досвіду контакту, усвідомлення особливостей власної поведінки, профілактика конфліктної поведінки.

Музичний супровід: Дідюля «Кольорові сни»

Інструкція: в парах стати один навпроти одного або сісти зручно так, щоб руки могли зустрітися.

1.     Заплющте очі. По команді Вашим рукам необхідно:

2.     Знайти одна одну.

3.     Познайомитися.

4.     Проявити симпатію.

5.     Потанцювати.

6.     Побитися.

7.     Помиритися.

8.     Пообійматися.

9.     Попрощатися.

Вправа виконується 5-7 хв.

Обговорення:

-         Які почуття виникали на різних етапах виконання завдання?

-         Які дії було виконувати легше, які складніше?

Вправа 2 «Ураган»

Мета: корекція поведінкових розладів, створення в дітей позитивного емоційного стану, зняття напруження.

Музичний  супровід: спокійна музика

Психолог. Зараз ми з вами пограємо в гру «Ураган». Якщо ви почуєте слово «ураган» у будь- якому контексті, то маєте якомога швидше пересісти на інше місце.

Учорашній день був сонячний і тихий, світило сонце, дув легкий вітерець. Ніщо не вказувало на зміни, хоча прогнозували дощі, пориви вітру й навіть можливість урагану. Та хіба думаєш про ураган, коли на вулиці все тихо і спокійно. Приємний вітерець дме в обличчя, шелестять листочки. «Який ураган?»- думаєш знову ти. Але ураган почався! Налетів зненацька. Він завжди приходить зненацька -  ось такий він, ураган… Спочатку  настає мить абсолютної тиші. Потім вітер сильнішає. Його швидкість збільшується. Починається ураган. Ось ураган ламає все навколо, шумить, тріщить. Але як швидко він починається, так зненацька й минає. Втих ураган, більше він до нас не повернеться.

Психолог. Гра «Ураган» закінчилася. Чи немає урагану у ваших думках і почуттях?

 

Вправа 3 «Подорож на кленовому листочку»

Мета: активізація життєвих сил.

Музичний супровід: М.Равель «Павана»

1.                Сядемо зручно, закриємо очі і зосередимося на диханні.

2.                Постежимо за диханням і заспокоїмо його.

3.                Наше дихання повинне стати абсолютно спокійним.

4.                Згадайте, коли в останній раз були в лісі. Ви проходили повз зачарованих дерев, сонце світило попереду вас.

5.                Аж ось ми присіли біля кленового листочка, який погойдується в такт нашої музики.

6.                Слухаємо музику, уживаємося в мелодію і погойдуємся в її такт.

7.                Наше тіло розслаблене, разом з музикою в нашу душу вливається сонце, приємний спокій і тиша.

8.                На кленовому листочку ми відправляємося до далеких країні і нетутешніх світів.

9.                Купаємося в звуках музики, пролітаємо над морями, океанами, країнами, пустелями.

10.           Всі мязи тіла приємно розслаблені і кожною клітинкою організму вбираємо в себе цю гарну музику.

11.           На своєму кленовому листочку ми прилітаємо в сонячний ліс, відкриваємо очі та посміхаємось один одному.

Категорія: Мои статьи | Додав: TaNya (31.10.2013)
Переглядів: 4866 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: