Тема: Психологічний аналіз
педагогічних конфліктів
Мета:
Розвиток та набуття навичок
аналізу педагогічного конфлікту за визначеною схемою.
Порядок
проведення тренінгу
Підготовчий
етап: Педагоги за рекомендацією
психолога засвоюють інформацію про знання вікових закономірностей конфліктів
школярів між собою та дорослими, принципів оцінки ролі конфлікту в розвитку
психіки та особистості дитини, основні правила поведінки дорослих у конфлікті з
дітьми.
Хід
роботи. Кожна група педагогів
отримує картку з описом конфліктної ситуації.
Інструкція:
за наведеною нижче схемою
проаналізуйте конфліктну ситуацію.
Схема
аналізу.
1. Причини конфліктної ситуації
(зовнішні і внутрішні, умови її виникнення).
2. Смисл конфлікту для кожного
учасника.
3. Помилки спілкування в
ситуації.
4. Перспективні виховні та
пізнавальні цілі при різних варіантах розв’язання конфлікту.
Зміст
ситуації педагогічного конфлікту
1. Йде урок української мови. Вчитель, йдучи класом,
зупиняється біля парти семикласника.
- Що ти робиш? – запитує вчитель.
- Пишу, - спокійно відповідає учень.
- Покажи.
- Ага, а Ви заберете.
- Покажи, тобі говорять!
Учень з гордою посмішкою витягує сирий від акварельних
фарб номер журналу.
- Ти знову не виконав завдання? – звернувся він до
одного з учнів.
- Я … я – спробував пояснити причину Юрко.
Але вчитель перервав його:
- Що ти мелеш? Я тебе знаю. Тебе могила виправить!
Обличчя хлопця поступово наливалося кров'ю і
врешті-решт він вигукнув:
- Так, не виконую – хоча це був перший випадок – і не
буду виконувати. Я не розумію матеріалу, а Ви ніколи не влаштовуєте додаткових
занять та консультацій, нікому нічого не роз’яснюєте.
Юрко замовк, опустивши голову, а вчитель спокійно
продовжував урок.
3. Світлана не підготувала урок.
- Одиниця, - сказав учитель. – Давай щоденник!
- Я вдома забула, - відповіла учениця.
- Завтра подаси, а одиницю я поставлю в журнал.
Потім вийшов відповідати Левко. Учитель здивувався:
Левко ще ніколи так добре не відповідав…
- Молодець! Дванадцять, - посміхнувся педагог.
Левко не міг приховати своєї радості: це була чи не
перша в його житті "дванадцятка".
- Давай щоденник! – повернувся вчитель до Левка.
Учень незграбно переступає з ноги на ногу.
- У мене немає щоденника.
Тоді вчитель сухо відповів:
- В такому випадку я тобі "дванадцятку" в
журнал не ставлю, буде щоденник, тоді ще раз викличу тебе.
4. За сім кілометрів ходив Борис до школи. Щоб дорога
не здавалася нудною, довгою, хлопчисько брав з собою собаку. Поки йшли уроки,
пес чекав свого хазяїна на вулиці. Побачив один учитель собаку і запитав:
- Чий же цей пес?
- Мій, - відповів Борис. Учитель посміхнувся і сказав:
- Гарний пес. З ним тобі в дорозі веселіше, та й
охороняє він тебе.
Прийшов на урок інший вчитель, побачив собаку і
розсердився:
- Щоб більше цього собаки тут не було!
- Це мій пес, - намагався пояснити хлопець, - він мене
проводжає до школи, охороняє в дорозі.
- Негайно забери собаку. Тут не цирк!
Другого дня Борис не пішов на урок до цього вчителя.
Він сидів з собакою під яблунею у шкільному саду.
Інформаційне повідомлення
"Психологічна сутність конфлікту, його цикли та причини
виникнення".(психолог)
Вправа "Портрет сучасного
педагога".
Мета: "створити" портрет сучасного педагога.
Робота в групах. Вам необхідно по черзі назвати ті
риси, які, на ваш погляд, повинні бути у сучасного педагога (три хвилини на
опрацювання).
Підбиття
підсумків та надання зворотного зв’язку в групах. Обговорення аналізу педагогічних конфліктів. За
розглянутими прикладами вчителі пропонують класифікацію педагогічних
конфліктів, з'ясовують їх вікові особливості. Формулюється висновок про
особливості педагогічних конфліктів. Висловлюються побажання щодо удосконалення
схеми безконфліктного спілкування педагога з учнем.