П О Л О Ж Е Н Н Я про психологічну службу системи освіти України
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства освіти України 03.05.99 № 127
П О Л О Ж Е Н Н Я
про психологічну службу системи освіти України
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
1.1. Психологічна служба (далі – служба) в структурі освіти є складовою
частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров'я
молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення
оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості.
1.2. Служба забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного
розвитку дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням
вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних
особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє
виконанню освітніх і виховних завдань навчальних закладів. 1.3.
Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України,
Декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, Законом України
"Про освіту”, чинним законодавством України та цим Положенням.
1.4. Діяльність служби в системі освіти України забезпечується
практичними психологами (соціальними педагогами), які мають вищу
спеціальну освіту. За своїм статусом працівники служби належать до
педагогічних працівників і відповідно до чинного законодавства
користуються всіма правами і гарантіями, передбаченими для них.
1.5. Психологічна служба тісно працює з органами охорони здоров'я,
соціального захисту, сім'ї і молоді, внутрішніх справ, іншими
зацікавленими відомствами, а також - із громадськими і благодійними
організаціями. 1.6. Це Положення регламентує загальну структуру
та функції психологічної служби в системі освіти України в цілому і є
основою для діяльності наявної мережі служби управлінь та відділів
освіти державних адміністрацій. 1.7. Посади практичних психологів
(соціальних педагогів) уводяться в штати дошкільних, загальноосвітніх,
професійно-технічних навчальних закладів за рішенням районних (міських)
відділів освіти, управлінь (комітетів) професійно-технічної освіти, за
умови наявності спеціалістів з фаховою освітою, в межах коштів,
передбачених єдиним кошторисом витрат навчальних закладів, згідно з
нормативами чисельності практичних психологів (соціальних педагогів)
підрозділів системи освіти (додаток).
2. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ. 2.1. Завдання психологічної служби системи освіти України полягають:
у сприянні повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей
на кожному віковому етапі, у створенні умов для формування у них
мотивації до самовиховання і саморозвитку; у забезпеченні
індивідуального підходу до кожної дитини на основі її
психолого-педагогічного вивчення; у профілактиці і корекції відхилень в
інтелектуальному і особистісному розвитку дитини. 2.2. Основними видами діяльності психологічної служби є:
діагностика – психологічне обстеження дітей і підлітків, їхніх груп та
колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку дітей та
учнівської молоді, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та
навчання; корекція – здійснення психолого-медико-педагогічних
заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та індивідуальному
розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень,
подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально
корисної життєвої перспективи; реабілітація – надання
психолого-педагогічної допомоги дітям, підліткам, молоді, які
перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних,
техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси,
переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов
навчання і життєдіяльності; профілактика – своєчасне попередження
відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості,
міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у
навчально-виховному процесі тощо; прогностика – розробка,
апробація і застосування моделей поведінки групи та особистості у
різних умовах, проектування змісту і напрямків індивідуального розвитку
дитини та складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій
розвитку груп, міжгрупових взаємин та освітньої ситуації у регіоні. 2.3. Психологічна служба системи освіти України функціонує на трьох рівнях:
науковому, на якому вивчає закономірності психічного розвитку і
формування особистості дитини з метою розробки методів і методик
професійного застосування психологічних знань в умовах сучасної школи;
прикладному, на якому здійснює соціально-психологічне забезпечення
процесу навчання і виховання, включаючи розробку навчальних програм,
підручників, професійну підготовку і підвищення кваліфікації фахівців; практичному, на якому забезпечує безпосередню роботу психологів, соціальних педагогів у навчальних закладах. 2.4. Діяльність психологічної служби включає такі головні напрямки:
консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного
процесу з питань навчання та виховання дітей і підлітків, допомога
органам державного управління у плануванні освітньої діяльності; просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальних закладах та сім`ї;
превентивне виховання (через засоби масової інформації, в ході вивчення
шкільних предметів в рамках навчальних програм або як окремого
предмета), метою якого є формування в учнів орієнтації на здоровий
спосіб життя та захист психічного здоров`я, профілактика алкоголізму,
наркоманії, СНІДу і злочинності серед неповнолітніх.
3. СТРУКТУРА ТА УПРАВЛІННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЮ СЛУЖБОЮ 3.1. Психологічна служба в системі освіти України складається з трьох основних ланок: Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи;
обласних, районних (міських) центрів практичної психології і соціальної
роботи або головних психологів районних (міських) методичних кабінетів;
практичних психологів, соціальних педагогів, які працюють у навчальних закладах.
3.2.Науково-методичне керівництво психологічною службою системи освіти
здійснює Український науково-методичний центр практичної психології і
соціальної роботи, який створюється Міністерством освіти України та АПН
України, і діє на підставі Статуту. 3.3. Обласні центри
практичної психології і соціальної роботи створюються Міністерством
освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти обласних,
Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій і
методично підпорядковуються Українському науково-методичному центру
практичної психології і соціальної роботи. Центри можуть функціонувати як структурні підрозділи інститутів удосконалення вчителів або як юридичні особи.
3.4. Районні (міські) центри практичної психології і соціальної роботи
створюються районними (міськими) відділами освіти і методично
підпорядковуються обласним центрам. Центри можуть функціонувати як структурні підрозділи методичних кабінетів або як юридичні особи.
3.5. Районні і міські центри створюються при наявності у навчальних
закладах освіти району (міста) від 20 тис. і більше дітей віком до 18
років. Якщо чисельність дітей, які відвідують дошкільні заклади
або навчаються в загальноосвітніх школах району (міста), менша, то у
методичний кабінет вводиться посада головного психолога. Відділи
освіти таких районів на паритетних засадах можуть створювати міжрайонні
центри практичної психології і соціальної роботи. 3.6. Атестація
практичних психологів (соціальних педагогів) проводиться атестаційними
комісіями, що створюються при районних (міських) центрах та методичних
кабінетах, для встановлення (підтвердження) їх кваліфікаційних
категорій згідно з Положенням про атестацію педагогічних працівників,
затвердженим наказом Міністерства освіти України від 20.08.93 № 310 і
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02.12.93 за № 176.
3.7. Обласним, районним (міським) центрам в установленому порядку
затверджується штатний розпис згідно з нормативами чисельності
практичних психологів (соціальних педагогів). 3.8. Обласні,
районні (міські) центри здійснюють свою діяльність відповідно до
Положення або Статуту, якщо вони є юридичними особами.
4. ЗМІСТ ДІЯЛЬНОСТІ.
4.1. Український науково-методичний центр практичної психології і
соціальної роботи є головною організацією психологічної служби системи
освіти України. Він здійснює організаційні, координаційні та
науково-методичні функції у галузі практичної психології і соціальної
роботи. До числа його повноважень належить: науково-методичне забезпечення психологічної служби системи освіти;
участь в експертизі діяльності, ліцензуванні державних і недержавних
навчальних закладів та підрозділів психологічної служби системи освіти;
здійснення психометричного нагляду, забезпечення діяльності
психометричної комісії, організація соціально-психологічної експертизи
методів, методик, новацій у галузі освіти; дотримання державних
вимог до змісту діяльності психологічної служби, координація
науково-прикладних досліджень та методичних розробок. 4.2. Центри
практичної психології і соціальної роботи (головні психологи) є
основними організаційно-методичними структурами психологічної служби
освіти в області, районі (місті). Вони здійснюють організаційні,
координувальні та навчально-методичні функції у галузі практичної
психології і соціальної роботи. Обласні, районні (міські) центри (головні психологи): забезпечують діяльність психологічної служби освіти регіону згідно з державними вимогами; надають методичну, інформаційну підтримку практичним психологам, соціальним педагогам;
беруть участь в організації підвищення кваліфікації спеціалістів
служби, їх атестації та професійному зростанні, кадровому забезпеченні
служби, сертифікації фахівців; організовують діяльність методичних об’єднань практичних психологів і соціальних педагогів; координують науково-дослідні, практичні дослідження за пріоритетними напрямками діяльності психологічної служби;
беруть участь в оцінці, прогнозуванні та формуванні освітньої політики
в регіоні; впроваджують досягнення психологічної науки та передового
досвіду. Центри практичної психології і соціальної роботи
(головні психологи) організовують діяльність "Телефонів довіри”,
кабінетів корекції кризових станів, психологічних (сімейних)
консультацій, профільних консультпунктів, реабілітаційних центрів
залежно від соціально-психологічних потреб регіону. 4.3. Практичний психолог навчального закладу:
бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на
забезпечення всебічного особистісного розвитку дітей і учнівської
молоді, збереження їх повноцінного психічного здоров`я; проводить
психолого-педагогічну діагностику готовності дитини до навчання в
період її переходу з однієї вікової групи до іншої, допомагає у виборі
навчального закладу згідно з рівнем психічного розвитку;
розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програми
навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, статевих,
вікових особливостей різних категорій дітей; сприяє вибору
підлітками професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей,
життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя;
здійснює превентивне виховання, профілактику злочинності, алкоголізму і
наркоманії, інших узалежнень і шкідливих звичок серед підлітків; проводить психологічну експертизу і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки неповнолітніх;
формує психологічну культуру вихованців, учнів, педагогів, батьків,
консультує з питань психології, її практичного використання в
організації навчально-виховного процесу. 4.4.Посада практичного
психолога вводиться в дошкільних закладах (в т.ч. компенсувального
типу), загальноосвітніх школах та школах-інтернатах усіх типів,
професійно-технічних училищах згідно з нормативами . 4.5.Соціальний педагог навчального закладу:
здійснює посередництво між освітніми установами, сім`єю, трудовими
колективами, громадськістю, організовує їх взаємодію з метою створення
умов для всебічного розвитку дітей і підлітків; сприяє участі
вихованців у науковій, технічній, художній творчості, спортивній,
суспільно-корисній діяльності, виявленню задатків, обдарувань,
розкриттю здібностей, талантів, дбає про професійне самовизначення та
соціальну адаптацію учнівської молоді; залучає до
культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої,
творчої роботи різні установи, громадські організації, творчі спілки,
окремих громадян; впливає на подолання особистісних,
міжособистісних, внутрішньосімейних конфліктів, надає потрібну
консультативну психолого-педагогічну допомогу дітям і підліткам, групам
соціального ризику, дітям, які потребують піклування тощо. 4.6.
Соціальний педагог зараховується у загальноосвітні, школи-інтернати для
дітей, які потребують соціальної допомоги, школи (ПТУ) соціальної
реабілітації для дітей, які потребують особливих умов виховання,
професійно-технічні училища згідно з нормативами. Соціальні педагоги
зараховуються у ці навчальні заклади за вакантних посад практичних
психологів. 4.7. Працівник психологічної служби повинен: керуватися Етичним кодексом психолога;
дотримуватися педагогічної етики, поважати гідність дитини, захищати її
від будь-яких форм фізичного або психічного насильства; будувати свою діяльність на основі доброзичливості, довіри у тісному співробітництві з усіма учасниками педагогічного процесу; пропагувати здоровий спосіб життя, підвищувати рівень психологічних знань педагогічних працівників і батьків;
зберігати професійну таємницю, не поширювати відомостей, отриманих в
процесі діагностики або корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди
дитині чи її оточенню; постійно підвищувати свій професійний
рівень, запобігати випадкам здійснення психодіагностичної,
розвивально-корекційної, консультативно-методичної роботи особами, які
не мають відповідної фахової підготовки або права на таку діяльність;
знати програмно-методичні матеріали і документи щодо обсягу, рівня
знань, розвитку дітей, вимоги державних стандартів до забезпечення
навчально-виховного процесу, основні напрямки і перспективи розвитку
освіти, психолого-педагогічної науки. 4.8. Тривалість робочого
тижня практичного психолога (соціального педагога) – 40 годин. Із них
20 год. відводиться для роботи у навчальному закладі (індивідуальна і
групова психодіагностика, консультування учнів, учителів, батьків,
корекційно-розвивальна робота тощо) і 20 год. – на підготовку до
проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових
ігор), обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.
5. ФІНАНСУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ.
5.1. Фінансування діяльності Українського науково-методичного центру
практичної психології і соціальної роботи здійснюється Міністерством
освіти України та Академією педагогічних наук України згідно з
установчим договором. 5.2.Фінансування діяльності обласних
центрів здійснюється Міністерством освіти Автономної республіки Крим,
управліннями освіти обласних, Київської і Севастопольської міських
державних адміністрацій. 5.3. Фінансування діяльності районних
(міських) центрів практичної психології і соціальної роботи (головних
психологів) здійснюється районними (міськими) відділами освіти.
5.4. Оплата праці практичних психологів (соціальних педагогів),
працівників центрів, головних психологів здійснюється згідно з чинним
законодавством. 5.5. Працівникам психологічної служби закладів
освіти виділяється окреме приміщення для проведення діагностичної,
консультативної, розвивальної і корекційної роботи.
Директор Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи І.І. Цушко