Четвер
26.06.2025
14:00
Форма входу
Категорії розділу
Мои статьи [157]
Пошук
Друзі сайту

Територія Арт

Каталог статей

Головна » Статті » Мои статьи

Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота
Крамаренко C. Г, Карлова Г.О.

Розвивально-корекційна програма формування позитивних мотивів навчання п’ятикласників.

Перехід до у п’ятого класу є важливим етапом у житті дітей. Змінюється ситуація навчання, розширюється обсяг навчального матеріалу, з’являються вчителі-предметники. Це, безперечно, складний і відповідальний період, коли ефективність адаптації до нових умов навчальної діяльності, в значній мірі, залежить від наявної мотивації, відношення до школи, рівня соціальної компетентності.

З метою розвитку позитивних мотивів навчання на етапі адаптації дітей до умов середньої школи практичним психологам та вчителям може бути рекомендована розвивально-корекційна програма, спрямована на поглиблення розуміння учнями нових завдань, можливостей їх вирішення, формування системи взаємодії та співробітництва, а також становлення особистісних якостей, що мають сприяти успіху у навчанні та спілкуванні.

Мета розвиваючих занять - підвищення рівня готовності дітей до навчання в середній школі на основі формування пізнавальної мотивації, а також позитивного ставлення до навчання..

В ході занять можуть бути вирішені наступні завдання: навчання дітей навичкам навчального співробітництва з однолітками й дорослими, побудови змістовного "образу учня п’ятого класу”, забезпечення успішної адаптації до нових умов життя й навчальної діяльності, а також наступності при переході від одного вікового періоду до іншого. Через пізнання, спілкування, гру створюються можливості плавного входження дитини в нові умови шкільного життя, формування необхідного рівня мотивації й навчальних навичок.

Основний зміст занять:

1. Стимулювання процесу входження в нові умови шкільного життя, формування відповідної мотивації та рівня готовності.

2. Розвиток уміння ставити мету та планувати власні дії.

3. Розвиток комунікативних навичок та взаємодії.
4. Забезпечення потреб особистісного зростання учнів підліткового віку.

Кожне заняття включає ігри, зміст і форма проведення яких визначаються метою заняття.

Принципи проведення занять.

1. Безпека й емоційний комфорт. Створення атмосфери доброзичливості, прийняття кожної дитини.

2. Вікова відповідність. Ігри й вправи враховують особливості молодшого підліткового віку.

3. Наступність. Кожний наступний етап базується на вже сформованих навичках і формує "зону найближчого розвитку”.

4. Пріоритет розвитку мотивації. Розвиток окремих якостей здійснюється через перебудову і розвиток мотиваційної сфери підлітка.

5. Принцип діяльності. Завдання розвитку психічних функцій вирішуються через використання видів діяльності, властивих даному віку. Це ігрова діяльність (ігри-драматизації, ігри за правилами, дидактичні ігри), продуктивна діяльність (конструктивна, образотворча), спілкування.

6. Чергування статичного стану й рухової активності учасників. Вправи та ігри статичного характеру чергуються з рухливими іграми.

7. Наочність. Активне використання предметного середовища.

8.Особистісно-орієнтований підхід. Урахування індивідуальних особливостей учнів.

9. Право на помилку для кожного учасника занять. Переживання учасниками успіху в діяльності як радості. Позитивна емоційна оцінка будь-якого досягнення учня з боку ведучого.

Програма складається з двох блоків. Заняття за програмою першого блоку «Попереду у нас – п’ятий клас» проводяться психологом та вчителем наприкінці четвертого класу з метою підготовки учнів до навчання в середній школі, другий блок «Спілкуємось та діємо» реалізується на початку першого півріччя п’ятого класу. Після завершення тренінгу з метою закріплення навичок спільної діяльності та уміння ставить цілі учням можна запропонувати «велику гру» або будь-який проект, в якому візьмуть участь усі п’ятикласники.

Запропонована програма включає комплекс психолого-педагогічних технік прямого і опосередкованого впливу, що забезпечує розвиток мотивації навчання та позитивно впливає на формування сприятливих стосунків в учнівському колективі.

Програма орієнтована на групові форми роботи, як більш ефективні та економічні, проте, при необхідності вона може доповнюватися різними видами індивідуальної психологічної допомоги дітям та їх батькам.

Тривалість кожного заняття складає 45-50 хвилин в залежності від стану учасників та складності запропонованих вправ та інших видів роботи.

Головний зміст групових занять складають ігри та психотехнічні вправи, спрямовані на розвиток позитивних мотивів навчальної діяльності, зниження рівня тривожності та формування навичок соціальної поведінки школярів. В ході роботи створюється позитивний мікроклімат у групі, забезпечується групова динаміка та взаємодія між дітьми та керівником групи.

Розвивальний ефект досягається не за рахунок збільшення психотехнічних прийомів, а за рахунок найбільш повного використання потенціальних можливостей кожної з комплексних вправ, відібраних для заняття.

Основний зміст заняття забезпечується сукупністю вправ і прийомів, спрямованих на вирішення завдань розвивального комплексу. Пріоритет складали багатофункціональні техніки, що сприяли розвитку мотиваційної сфери та соціальних навичок підлітків. Послідовність вправ забезпечує зміну видів діяльності та психофізіологічних станів учасників: від рухливого до спокійного, від складної, напруженої гри до релаксації тощо.

Рефлексія передбачає ретроспективну оцінку заняття в двох аспектах: емоційному ( що сподобалось – не сподобалось, було добре – погано і чому ) і смисловому ( чому це важливо, навіщо ми це робили). Рефлексія попереднього заняття включає спогади дітей про те, чим вони займались минулого разу, що особливо запам’яталось, для чого вони це робили тощо.

В програмі використані ігри та вправи, розроблені М.Р.Бітяновою, Л.Ф.Анн, А.Г. Грецовим.

Блок № 1 Попереду у нас - п'ятий клас.

Ця гра складається із двох частин. Час, необхідний для проведення першої частини - 2 години, другої - 40-45 хвилин.

Можливості гри.

Гра розроблена для учнів 3-4 класів, проводиться наприкінці навчального року з метою виявлення рівня психологічної готовності дітей на етапі переходу з початкової ланки до середньої.

Застосована улюблена форма роботи учнів початкової школи - «велика гра». Дітям треба пройти через ігри - випробування. Наповнення даної ігрової оболонки визначається цілями й завданнями гри. Гра складається із двох частин.

Проводити другу частину гри потрібно на тому ж тижні, коли проходила перша, або на наступному, але не пізніше. Вона є логічним продовженням першої, тому цілі й завдання залишаються колишніми.

Завдання гри:

1. Діагностика соціальної зрілості; уміння вибудовувати відносини з однолітками.

2. Діагностика мотиваційної сфери; відношення до школи як середовищу життєдіяльності й системі відносин; уміння зайняти відповідальну позицію учня середніх класів.

3. Створення ситуацій, що вимагають співробітництва, взаємодопомоги, підтримки.

4. Прояснення очікувань і тривог, пов'язаних з переходом у середню школу.

Учасники: гра призначена для дітей 9-10 років. Оптимальна кількість учасників 10-15 чоловік. Необхідні один ведучий і 2-3 помічника (психологи, педагоги, що працюють із дітьми).

Зміст гри й ігрова мета.

Ця гра дозволяє дітям уперше серйозно задуматися й обговорити питання про те, що чекає їх у середній школі. Хлопці та дівчата збираються в дорогу у п'ятий клас і вирішують, який багаж умінь і навичок, придбаних у початковій школі, їм необхідно взяти з собою в середню ланку. Проходячи через випробування, діти привласнюють якості, які знадобляться їм у наступному році. У ході гри діти створюють карту свого класу й визначають його символ.

Матеріали й вимоги до організації гри.

Необхідні матеріали:

- заготовка карти класу у вигляді аркуша ватману, на якому написана назва гри й розмічене місце для символу класу, може бути частково намальований символ;

- чистий аркуш ватману;

- заготовки кольорових пазлів, на яких написані різні якості;

- 2 чистих кольорових пазли;

- картки з парними назвами тварин;

- 2 хустки або пов'язки для очей;

- картки з надрукованими фразами;

- набір карток з буквами;

- стенд;

- більші стільці (по кількості учасників) і 10 маленьких;

- картки із загадками;

- аркуші формату А4 (по кількості учасників);

- кольорові олівці й фломастери;

- музичний супровід.

Сценарій гри (перша частина).

Ведучий заходить у клас і запрошує дітей з педагогами пройти на заняття в актову залу. Діти й дорослі входять і розсідаються на стільці, що розташовані великим півколом. Перед дітьми на стенді прикріплений аркуш ватману, на якому великими барвистими буквами написано «Попереду у нас - п'ятий клас» і щось незрозуміле й незвичайне намальоване посередині.

Ведучий. Сьогодні нам з вами потрібно зібратися в дорогу. Як ви думаєте, куди?

Діти відповідають, що їм потрібно зібратися у п'ятий клас.

Ведучий. Що звичайно люди беруть з собою в дорогу? Подивіться на карту нашої дороги у п'ятий клас. На неї ми помістимо ваші очікування і якості, які знадобляться вам у середній школі.

Давайте почнемо збирати валізу вашого класу й вирішимо, що ми візьмемо із собою. Якими ми повинні бути в п'ятому класі, щоб нам жилося цікаво й весело?

Діти включаються у виконання поставленого перед ними завдання. Вони можуть називати різні якості, а ведучий повинен фіксувати їх на папері. Як правило, учасники очікують від 5-го класу добрих учителів, гарних оцінок, цікавого шкільного життя, нових однокласників і дружного колективу.

Ведучий. Ви назвали дуже багато різних якостей, які вам знадобляться у 5-му класі, але серед них є найважливіші, і зараз нам треба з'ясувати, які вони. Вам треба буде пройти через випробування, упоратися з ними й зрозуміти, завдяки яким якостям ви подолаєте перешкоди. За кожне правильно виконане завдання ви будете отримувати пазл, на якому буде написана якість, яка вам у цьому допомогла. Наприкінці гри з набраних пазлів треба буде скласти предмет, що стане символом вашого класу.

Перед тим як почнеться гра, нам потрібно на неї настроїтися. Для цього пропоную провести гру-розминку «Зоопарк».

Зараз кожний з вас одержить аркуш паперу, на якому написана назва тварини. По моїй команді: «Почали!» ви будете зображувати за допомогою жестів і звуків ту тварину, назву якої прочитали на своєму аркуші. Ваше завдання знайти того, хто зображує вашу тварину, і стати поруч із ним. Розмовляти під час гри не можна.

Ведучий і помічники швидко роздають дітям маленькі аркуші, після чого протягом однієї хвилини кожен з учасників вирішує, як він зобразить свою тварину. Після того як діти знайшли пару, ведучий повідомляє класу правила наступної гри.

Ведучий. А тепер уявіть, що ваші тварини перший раз зустрілися у лісі. Кожна з них вирішила щось розповісти про себе. Тому зараз вам потрібно поспілкуватися в парах. Ваше завдання - постаратися довідатися якнайбільше звіриною мовою, тобто за допомогою звуків і жестів.

Пари по черзі за допомогою жестів і звуків розповідають про свою тварину. Дорослі під час виконання цього завдання можуть спостерігати за тим, яким чином учасникам вдається відтворювати думки за допомогою звуків і жестів.

Після того як тварини розповіли одна одній про себе, ведучий проводить невелике обговорення з кожною парою.

Ведучий. Що вам удалося довідатися про свого родича?

Більшість відповідей зводиться до того, що вони довідалися, чим харчується тварина, як вона пересувається, чим любить займатися.

Ведучий. Ми з вами трохи пограли, ви поспілкувалися й настроїлися на наше заняття. Тепер прийшов час вашому класу спробувати пройти через випробування.

Перше випробування: гра «Машинки»

Ведучий. Сьогодні у вашого класу є унікальна можливість пограти з машинкою з майбутнього. Ця іграшкова машинка управляється за допомогою голосу свого хазяїна. Що хазяїн їй говорить, те вона й робить. Зараз ми проведемо конкурс на кращого хазяїна машинки. Завдання хазяїна - чітко говорити, що потрібно робити, дбайливо ставитися до машинки, намагатися, щоб з нею нічого не трапилося. У свою чергу, машинка повинна дуже уважно слухати хазяїна й чітко виконувати його команди. Для того, щоб з'ясувати, хто в парі буде хазяїном, а хто машинкою - проведемо жеребкування. Один представник від кожної пари пройде до мене й візьме аркуш паперу. Якщо на аркуші буде написана цифра «1», значить ви хазяїн, а ваш партнер - машинка. Ну а якщо ваш аркуш виявиться порожнім, то виходить, ви машинка, а ваш партнер - хазяїн. Під час гри мій помічник буде відзначати на аркуші паперу кожне зіткнення машинки із предметом. Виграє той хазяїн, чия машинка зуміє без аварій проїхати свій шлях.

Кожній парі треба швидко вирішити, хто буде її представником, і він відправляється витягати жереб. Помічники під час проведення жеребкування підготовляють до гри приміщення, розставляють у хаотичному порядку стільці в центрі зали.

Ведучий. Прошу вийти 2 пари й стати в залі один проти одного. Ведучий зав'язує хусткою очі дітям, які відіграють роль машинок. Всі діти, які в цей момент не беруть участь у грі, сидять на стільцях і тихо обговорюють що відбувається. У ході виконання цього завдання дорослі можуть спостерігати й відзначати тих дітей, які зазнають труднощів у сприйнятті усних інструкцій, їх виконанні, плутаються у просторових поняттях, не вміють слухати інших дітей, недостатньо контролюють свою поведінку.

Ведучий. Як ви думаєте, хто ж виявився кращим хазяїном машинки? Чому?

Діти й дорослі висловлюють свою думку. У ході обговорення називається дитина, яка, на думку багатьох, краще всіх зуміла провести свою машину по дорозі.

Ведучий. Яка ж якість усім допомогла впоратися із цим випробуванням?

Діти можуть назвати такі якості, як уміння слухати й виконувати завдання, орієнтуватися в просторі, взаєморозуміння. Ведучі підбиває попередній підсумок.

Ведучий. Ви зуміли правильно назвати одне з важливих якостей - взаєморозуміння, і тому ваш клас одержує перший пазл. Вирішіть, будь ласка, хто з вас стане його охоронцем.

Діти повинні швидко порадитися й вирішити, хто буде охоронцем пазла. У цей момент дорослим важливо відзначити, кому з дітей висловлена довіра.

Друге випробування: гра «Покажи фразу»

Ведучий. Для наступної гри вам треба вибрати трьох дітей - самих кмітливих й артистичних - на роль ведучих. На обговорення дається 1 хвилина. Клас починає обговорювати, кого вибрати на роль ведучих. Дорослим важливо звернути увагу на поведінку дітей, на те, які кандидатури вони пропонують.

Ведучий. Зараз я буду показувати ведучим картки, на яких написані фрази.

Завдання ведучих - зобразити за допомогою різних жестів або звуків прочитану ними фразу так, щоб ви зуміли її зрозуміти й назвати. Кожному ведучому потрібно зобразити по 3 фрази.

Якщо раптом дитині не вдається виконати завдання, вона має право попросити допомоги у ведучого.

На даному етапі важливо звернути увагу на те, наскільки вдало ведучі справляються із завданням, хто з дітей швидко й правильно розуміє показане.

Ведучий. Як ви думаєте, яка якість нам допомогла пройти це випробування?

Учасники можуть відповісти, що їм допомогла кмітливість.

Ведучий. Ви правильно назвали ще одну важливу якість - кмітливість, і тому одержуєте 2-й пазл. Вирішіть, хто буде його берегти до кінця нашої гри.

Клас вибирає охоронця 2-го пазла.

Третє випробування: гра «Переправа».

Ведучий. У нашій наступній грі вам потрібно різними способами перебратися з однієї половини зали на іншу. Вам дається 2 хвилини на обговорення можливих способів переправи. Згадайте про те, що в усіх вони повинні бути різними. Якщо хоча б двоє будуть повторювати дії один одного, то всі учасники ігри повинні повернутися на вихідне місце й гра почнеться заново. Сигналом до початку гри послужить весела музика.

Діти обговорюють способи переправи. Дорослі спостерігають за дискусією.

Ведучий. Ваш час вийшов. Прошу всіх вишикуватися в одну шеренгу в правій частині зали. Ваше завдання - по сигналу почати пересуватися до протилежної сторони.

Ведучий включає веселу музику, діти починають пересуватися з однієї частини залу в іншу.

Способи переправи у хлопців та дівчат можуть бути досить різноманітними, часом і незвичними. У випадку, якщо хтось із дітей копіює іншого, гру варто повторити з етапу обговорення.

Ведучий. Як ви думаєте, яка якість вам допомогла у цій грі?

Більшість учасників може відповісти, що їм допомагали дружба, взаєморозуміння, спритність і уява. Ведучий підбиває підсумок.

Ведучий. Цілком правильно, упоратися із цим завданням вам допомогли дружба й уява, тому ви одержуєте 3-й пазл. Виберіть, будь ласка, його охоронця.

Діти спільно вибирають охоронця 3-го пазла.

Четверте випробування: гра «Питання - відповідь».

Ведучий. Вам пропонується протягом 5 хвилин відповісти на 6 питань. Відповідати треба швидко й правильно. Якщо не знаєте відповіді, говорите: «Далі». За кожну правильну відповідь нараховується по 1 балу. Ваше головне завдання - набрати найбільшу кількість балів.

Зараз вам будуть запропоновані загадки, для відгадування яких треба переставити букву в слові так, щоб вийшло нове слово. Давайте розберемо першу таку загадку.

Ведучий повинен пересвідчитися, що всі діти зрозуміли, що потрібно робити.

У ході гри ведучий повинен чітко зачитувати загадки, а діти швидко відповідати. Під час гри дорослі можуть спостерігати за тим, наскільки діти включені в роботу, відзначати учасників, яким вдається швидко й правильно справлятися із запропонованим завданням.

Ведучий. Скажіть, будь ласка, скільки балів вам удалося набрати в цій грі?

Діти повідомляють, скільки балів зумів набрати клас при виконанні завдання.

Ведучий. Вам удалося набрати кілька балів. Це дуже гарний результат. Хто з вас може зараз сказати які якості вам допомогли?

Діти можуть висловити наступні припущення: уміння думати, мислити логічно, спритність.

Ведучий. Цілком правильно, упоратися із цим випробуванням вам допомагала спритність. Одержіть ще один пазл і виберіть його охоронця.

Клас вибирає охоронця пазла.

Ведучий. Але у нас залишилися ще два пазли. Зараз вам необхідно обговорити й вирішити, які ще є важливі якості, про які ми сьогодні не говорили, але які вам знадобляться в 5-м класі. На обговорення дається рівно 3 хвилини.

Учні, одержавши чергове завдання, починають його обговорювати. Дорослим необхідно спостерігати за ходом дискусії: чи вміють діти слухати один одного, хто з дітей є лідером.

Ведучий.. Прошу повідомити своє рішення.

Учасники називають ті якості, які вважають важливими, але про які ще не говорилося. На цьому етапі є кілька варіантів розвитку гри. Якщо діти зуміли правильно назвати такі якості, як старанність і допитливість, то класу не потрібно проходити 5-і й 6-і випробування. Якщо діти правильно назвали одну якість - «старанність», то ведучий пропонує пройти гру - випробування «Розшифруй», якщо «допитливість», те гру - випробування «М'яч».

П'яте випробування: гра «Розшифруй».

Ведучий. Для того, щоб ви могли зрозуміти, про яку важливу якість ви забули, пропоную пройти через ще одне випробування. Зараз клас одержить картки, на яких написані букви. Ваше завдання - протягом 2-х хвилин скласти із цих букв слово, що позначає певну якість.

Клас одержує набір карток з буквами. Дорослі спостерігають за роботою групи. У результаті клас повинен зібрати слово «допитливість». Ведучий просить когось із дітей записати його на чистому пазлі. Потім клас вибирає охоронця пазла.

Шосте випробування: гра «М'яч».

Ведучий. Наступне випробування допоможе вам згадати, яку важливу якість ви не назвали. Зараз вам потрібно встати в коло й по команді «Почали!» без допомоги рук передавати по колу м'яч. Якщо м'яч під час передачі падає на підлогу, то він вертається до першого гравця й гра починається заново і триває доти, поки м'яч не пройде по всьому колу.

У ході виконання цього завдання діти повинні вийти на поняття «старанність» і записати це слово на чистому пазлі.

Ведучий. У ході нашої гри ви зуміли набрати досить багато пазлів з назвою якостей, які знадобляться вам у 5-м класі. А тепер потрібно спробувати скласти з пазлів символ класу.

Діти намагаються скласти з наявних пазлів символ класу.

Ведучий. Як ви думаєте що у вас вийшло? Цілком правильно, це дійсно відкрита книга, вона і є символом вашого класу. Сьогодні ми зуміли прочитати кілька сторінок із цієї книги про ваш клас. Ваш клас дружний, спритний, кмітливий, старанний, з добре розвиненою уявою. Попереду у вас середня й старша школа, і ця книга вашого класу поступово буде поповнюватися записами про нові важливі якості, які ви придбаєте під час шкільного життя. Давайте тепер оформимо карту вашого класу, прикріпивши до неї ваш символ, а нижче, на карті, я прошу кожного з вас поставити свій підпис.

Діти разом з дорослими оформляють карту класу.

Наприкінці першої частини гри ведучий проводить традиційне обговорення. У ньому беруть участь діти, педагоги, психологи.

Ведучий. Що вам запам'яталося в сьогоднішній грі? З якими почуттями ви йдете?

Дорослі й діти сідають у коло й по черзі розповідають про те, що їм найбільше сподобалося, які моменти запам'яталися, що нового вони взнали про себе й клас.

Сценарій гри (друга частина)

Друга частина гри є логічним продовженням першої, тому цілі залишаються колишніми. Ведучий заходить у клас або запрошує дітей пройти в актову (тренінгову) залу.

Ведучий. Сьогодні ми продовжуємо гру «Попереду у нас - п'ятий клас». Згадайте, що відбувалося у першій частині.

Діти розповідають про те, як вони збиралися в дорогу в середню ланку й з'ясовували, які важливі якості їм потрібно взяти із собою з початкової школи. Учасники згадують випробування, які їм довелося пройти, і якості, які їм допомогли.

Ведучий. Отже, ми продовжуємо обговорювати тему переходу з початкової ланки в середню.

На дошці або стенді прикріплюється карта класу з його символом - відкритою книгою, де записані якості, які діти візьмуть із собою. Поруч вивішують чистий аркуш ватману. Ведучий включає неголосну, спокійну музику.

Ведучий. А зараз давайте трохи пофантазуємо про те, на що ви очікуєте в п'ятому класі. Закрийте очі, прийміть зручне положення й спробуйте уявити собі те, про що я буду говорити.

Ведучий під музику (бажано в мікрофон, якщо гра проводиться в залі) повільно й спокійно вимовляє наступний текст:

Ведучий. Уявіть, що ви прийшли першого вересня в школу, у п'ятий клас. Спробуйте побачити себе: як ви виглядаєте, з ким спілкуєтеся, чим займаєтеся. А тепер уявіть, що ви сидите на уроках: що відбувається в класі? Придивіться, хто із учителів веде уроки, про що вас запитують, чого вимагають. Спробуйте знайти в школі таке місце, де б ви почували себе добре, затишно й безпечно. Уявіть дорослих, з якими вам було б приємно, спокійно й цікаво спілкуватися. А тепер ми будемо вертатися назад у сьогодення, у четвертий клас. Я буду рахувати до 5-ти. На рахунок «5» ви повільно відкриєте очі й виявитеся у вашому класі.

А зараз пропоную розповісти, що вам удалося уявити.

Учні за бажанням розповідають класу, якими вони зуміли побачити себе в середній ланці. Але серед них можуть виявитися й такі, у яких це не вийшло. Тому краще проводити релаксацію в приміщенні, де є можливість кожній дитині вибрати для себе зручне місце й положення. Потім ведучий роздає дітям по аркушу паперу й набору кольорових олівців.

Ведучий. Ви всі одержали чисті аркуші, які треба розділити олівцем на 2 рівні частини. На першій частині аркуша треба написати: «Я в сьогоденні», а на другий - «Я в майбутньому». Вам треба буде намалювати себе спочатку в сьогоденні, а потім у майбутньому. Потім необхідно подумати й написати біля малюнка «Я в майбутньому» ті зміни, які з вами відбудуться.

У ході виконання цього завдання ведучому необхідно звернути увагу дітей на те, що вони повинні описувати не тільки зовнішні зміни, але й внутрішні, тобто якими якостями вони будуть володіти в середній ланці.

Під час виконання цього завдання звучить спокійна музика, що супроводжувала попередню вправу. Музика звучить доти, поки діти малюють.

Ведучий. Я бачу, ваші малюнки готові. Прошу всіх сісти в коло, а малюнки покласти в центр, так, щоб всім було добре їх розглядати. Даю вам кілька хвилин на те, щоб розглянути роботи один одного, можна задавати питання, якщо вам буде щось незрозуміло.

Хлопці та дівчата розглядають малюнки один одного й задають питання.

Ведучий. Хто хоче розповісти про те, яким він себе побачив у сьогоденні й майбутньому і які з ним відбудуться зміни в п'ятому класі?

Учасники за бажанням розповідають про свої малюнки й ті зміни, які з ними відбудуться. Ведучий повинен уточнювати у дітей, чого вони чекають від себе в п'ятому класі.

Ведучий. А тепер прошу вас записати біля малюнків свої очікування.

Найчастіше діти пишуть про те, що чекають від п'ятого класу гарних оцінок, добрих учителів, цікавого матеріалу, веселого й різноманітного шкільного життя. Дорослим дуже важливо відзначити для себе всі очікування дітей.

Ведучий. А зараз ми всі разом будемо прикріпимо ваші малюнки на чистий аркуш ватману.

Подивиться, яка в нас вийшла велика карта. Тепер з її допомогою ви маєте унікальну можливість бачити, які ви є і якими хочете стати. Чи виправдаються ваші очікування, ви довідаєтеся, коли будете вчитися в середній школі.

Скажіть, що вам запам'яталося в нашій грі?

Діти сідають у коло й по черзі діляться своїми враженнями.

Блок 2 «Спілкуємося і діємо»

(Проводиться у першому півріччі 5 класу і може разом із третім блоком «Ми будуємо парк» використовуватися як самостійна розвивально-корекційна програма)

Заняття 1.

Мета: знайомство, створення сприятливих умов для роботи в групі, ознайомлення з основними принципами взаємодії..

Матеріали: кілька пачок фломастерів, (червоний маркер), аркуш ватману із правилами, візитки, папір для учасників.

1. «Знайомство».

Давайте познайомимося й зробимо це таким способом. Сядемо всі в коло і кожен по годинній стрілці буде називати своє ім'я і реальне хобі, а також хоббі, що хотів би мати. Отже: ім'я, реальне хобі, бажане хобі...

2. «Бесіда про психологію».

Я люблю психологію - науку про душу, тому що мені цікаво, що відбувається у моїй душі й у душах інших людей. Психолог прагне довідатися як улаштована душа? Що таке воля, емоції, пам'ять, уява й т. ін. Психолог любить вимірювати всі щиросердечні якості. Психолог сподівається й вірить у можливість допомогти собі й іншим вирішити особисті проблеми.

Психолог може відповісти на питання:

Що швидше за все скаже тато, якщо на татові сірий светр?

Що відповість дитина, якщо на ній фіолетова кофточка?

Що повинна сказати дитина, якщо хоче догодити татові?

3. „Індійські імена”

Інструкція: Ви знаєте, що в індійських племенах було прийнято давати імена, пов'язані з природними явищами. Такі імена часто відбивали суттєву рису (життєву позицію) людини. Наприклад, давалися імена „швидка річка”, „ясний вогонь” тощо. Подивіться один на один. Як вам здається, які імена можна придумати для учасників групи.

Усім вигадують нові імена. Той, кому пропонується ім'я, говорить згодний він чи ні, якщо ні, йому пропонують інше ім'я.

Психолог стежить за тім, щоб усі імена носили позитивний характер.

А тепер ці імена напишіть на бейджик, якщо хочете, щоб вас називали саме цим ім'ям під час наших ігор, можна що-небудь домалювати або додати. Цими іменами ви будете користуватися протягом усіх занять.

4. «Здраствуй, я радий з тобою познайомиться».

Ви зараз будете здороватися один з одним, називаючи по іменах, написаних на бейджику й додавати до цього що-небудь, щоб підкреслити свою індивідуальність. Наприклад: «Здраствуй, я радий з тобою познайомиться. Мене кличуть Петя - Павиний хвіст. Найбільше я люблю качатися на роликах і дивитися телевізор».

Далі підліткам пропонуються правила роботи групи. Діти можуть доповнити їх за своїм бажанням.

5. Правила роботи групи:

1. Говорити коротко, конкретно й тільки про те, що думаєш або почуваєш сам.

2. Уважно слухати товаришів, на перебивати.

3. Критикувати не людину, а конкретний вчинок.

4. Критикувати тільки в доброзичливій формі, бажано щоб критика супроводжувалася конкретною порадою й упевненістю в можливості виправлення недоліків або помилок.

5. Довіряти один одному.

6. Брати активну участь в іграх і вправах.

7. Не обговорювати з іншими того, що відбулося в групі.

6. «Я не хочу вихвалятися, але...»

Діти розповідають про свої сильні сторони, досягнення, успіхи. Вправа допомагає корекції самооцінки, прийняттю власного Я.

7. «Скинь утому»

Діти стають у коло. Психолог пропонує їм широко розставити ноги, трохи зігнути їх у колінах, зігнути тіло, довільно опустити руки, розправити пальці, нагнути голову до грудей. Після цього покачатися вбік, уперед, назад, а потім різко потрусити головою, ногами, тілом. Психолог при цьому говорить, звертаючись до кожного: «Ти скинув свою утому? Що ще відбулося? Повтори ще раз».

8. «Стежка».

Діти діляться на 2 команди з однаковим числом учасників. Кожна команда береться за руки, роблячи 2 кола, і по сигналу ведучого починає рух по колу в праву сторону доти, поки ведучий не подасть сигнал. Після чого ведучий дає завдання, яке виконується обома командами. Якщо ведучий говорить: «стежка» - учасники кожної команди стають один за одним, кладуть руки на плечі, тому, хто стоїть попереду, присідають, нахиляючи голову. Якщо ведучий говорить: «Копиця» - всі учасники ігри направляються до центра кола, з'єднавши руки в центрі. Якщо: «купини» - всі учасники присідають, поклавши руки на голову. Завдання чергуються. Команда, що швидше виконує, одержує очко.

9. «Ритуал прощання» (наприклад, посмішка по колу).

Заняття 2 .

Мета: встановити контакт із підлітками, створити позитивну мотивацію до майбутніх занять, навички самоприйняття.

Матеріали: фломастери, папір для учасників (краще в клітинку).

1. «Ритуал вітання».

(Стати в коло, подивитися один на одного й привітатися по іменах на бейджиках)

2. «Мій кращий друг сказав би про мене...»

Дітям пропонується розповісти про себе очима іншої людини або інших людей (друга, батьків, учителів). Гра стимулює розвиток навичок само дослідження й рефлексії.

3. «Шукаю друга»

«Ви знаєте, що сьогодні більшість газет публікує різні оголошення приватних осіб, у тому числі й бажаючих знайти друзів, захоплених тим же хоббі. Дійсно, такі оголошення допомагають людям знайти одне одного, вони починають листуватися, ділитися новинами, радощами й т.д. Спробуйте й ви.

Ваше завдання - скласти текст газетного оголошення з підзаголовком «Шукаю друга». У ньому потрібно вказати основні захоплення, улюблені заняття. Чим ви займаєтеся у вільний час? Чим можете зацікавити іншу людину, чим допомогти їй?

Не забудьте, що це звертання до живої людини, знайдіть щирі слова. За обсягом текст оголошення не повинен перевищувати однієї сторінки».

4. «Шосте почуття»

Ця вправа використовується як діагностичний метод вивчення ступеня єдності групи. Для цього підліткам пропонується відповісти на питання, але не від себе, а як би від усіх учасників групи, так, як на їх думку, відповіла би більшість. Не називаючи ніяких варіантів вголос, бо інакше гра не відбудеться, „не буде цікаво”. Пропонується питанні наступного плану: який у більшості групи улюблений день тижня? Яка найулюбленіша пора року? Яку найулюбленіше число 2,3,4 або 9? Яку геометричну фігуру вибрала група: ромб, трикутник, квадрат або коло? Що хотіли б робити учасники групи в даний момент? Після того, як виконана перша частина завдання, психолог знову зачитує питання й варіанти відповідей, а кожний підліток піднімає руку, якщо пролунала його відповідь. Проводиться експрес - обробка результатів виконання завдання. Найбільша кількість відповідей на дане запитання вважається думкою групи, підлітки визначають її по кількості піднятих рук. Так, психолог говорить „понеділок” і рахує скільки учнів підняло руки, потім „вівторок” і знову підраховується кількість піднятих рук і т.д. по кожному питанню. Діти відразу отримують інформацію про ступінь розвитку у них „шостого почуття”. Ця вправа повторно проводитися на заключному етапі програми для того, щоб порівняти наскільки зросла групова єдність та згуртованість дітей.

5. «Фломастери».

Суть вправи - в утриманні фломастерів, затиснутими між пальцями двох учасників. (Спочатку учасники виконують підготовчу вправу...) Група стає у вільне коло (відстань між сусідами 50-60 див), фломастери затискаються між подушечками вказівних пальців сусідів. Група, не випускаючи фломастерів, синхронно виконує завдання.

Підняти руки, опустити руки, повернутися у вихідне положення.

1. Витягнути руки вперед, відвести назад.

2. Зробити крок уперед, 2 кроки назад, крок уперед.

3. Нахилитися вперед, назад, випрямитися.

4. Присісти, встати.

Надалі можна ускладнити й урізноманітнити вправу:

1. Сполучити одночасно 2 рухи (наприклад, ступнути вперед і підняти руки.

2. Використати не вказівні, а підмізинні пальці, мізинці.

3. Тримати руки не в бік, а схрестити їх перед грудьми.

4. Виконувати вправи із закритими очами.

Обговорення:

1. Які дії повинен виконувати кожний учасник, щоб фломастери не впали?

2. Як установити для цього необхідне розуміння?

3. Як навчитися почувати іншої людини?

6. «Скинь утому».

7. «Ритуал прощання».

Заняття 3.

Мета: усвідомлення мотивації підписання угоди, закріплення навичок комунікації.

Матеріали: 2 аркуші ватману, фломастери, папір для учасників.

1. «Ритуал вітання».

2. „Здоровенькі були”

Не порушуючи кола, психолог дає підліткам завдання привітатися з різними людьми: 1) товаришами, 2) учителем, 3) з іншим, якого давно не бачив, 4) як учень, який спізнився на урок, 5) з своїм ворогом, 6) з інопланетянином (потертися носами). Виконання останнього завдання може викликати інтерес і одночасно продемонструвати комунікативні „затиски” дітей. Більшість імітують привітання „інопланетян”, не торкаючись до іншого учасника.

3. Рольове програвання ситуації „Прибульці з космосу”

Продовжуючи задану тему, психолог пропонує учням розподілитися на 2 групи: „земляни”, та „інопланетяни”. Розігрується зустріч землянина і інопланетянина. Від кожної команди виділяється той, хто буде вести переговори. Землянин повинен привітати гостя і вияснити, з якою метою він відвідав нашу планету, що його цікавить на Землі. Подальший розвиток залежить від творчості підлітків. Як тільки тема переговорів вичерпана, психолог завершує їх коротким резюме про конструктивність поведінки „представників” і пропонує розподілити ролі іншим учасникам. Відпрацьовуються бажані моделі поведінки при зустрічі з незнайомою людиною. Питання для обговорення: Для чого нам потрібно розмовляти з незнайомими людьми? Навіщо нам потрібна повага інших людей? Чому ми не можемо обійтися без спілкування? Що нам може бути потрібно від іншої людини?

4. „Угода”

Продовжуючи тему інопланетян, проводиться гра «Угода».

Приклад такої угоди:

Умови угоди:

1. «Земляни» посилають «Інопланетянам» 10кг. Смачного - пресмачного морозива.

2. «Інопланетяни» посилають «Землянам» 10кг. інопланетних чіпсів.

3. Якщо «Земляни» не виконають п.1 договору (намалюють 10кг. морозива), те вони стають у коло й проходять 2 кола навприсядки.

4. Якщо «Інопланетяни» не надсилають «Землянам» чіпсів (малюнок 10кг. чіпсів), то вони стають у коло й присідають 10 разів.

Дітям пропонується скласти свою угоду за прикладом:

„Ви повинні будете скласти свою угоду і вирішити, чи згодні ви прийняти запропоновану вам угоду з усіма її умовами. Якщо деякі із умов запропонованої угоди команду не влаштовують, вона пропонує свої пропозиції по зміні умов угоди.

1-й етап - обговорення угоди.

2-й етап - обговорення умов угоди іншої сторони.

3-й етап - пропозиція своїх варіантів або прийняття угоди, при цьому є три формальні можливості:

1) прийняти пропоновану угода із усіма її умовами;

2) запропонувати змінити деякі умови угоди;

3) відхилити запропоновану угоду.

Можливо, інструкцію прийдеться повторити. Умови варто записати на дошці. Важливо, щоб учасники зрозуміли, що зобов'язанню 1 відповідає неустойка 3, а зобов'язанню 2 - неустойка 4.

Важливо на цьому, третьому, етапі не дозволити командам вступити в перепалку. Однак, що б не відбулося, психолог повинен працювати з тією реальністю, що виявиться в грі.

Після того як угоди укладені (або не укладені), психолог пропонує обговорити головне питання гри: що дозволило (мотивувало) прийняти умови угоди, змінити їх або відхилити, що нам дає укладання угоди, яким способом можна схилити людину підписати угоду (вона повинна бути взаємовигідною).

5. Малювання на тему „Я- інопланетянин”.

По закінченню переговорів, тренер пропонує підліткам відобразити на своїх паперах себе в ролі інопланетянина. При цьому бажано показати в малюнку або дописати словами, з якою метою він прибув на планету Земля. Коли малювання завершено, підлітки по черзі розповідають про зміст свого малюнка, про думки прибульця, його подальші плани дій на Землі. Робота завершується коротким висновком про бажану поведінку людей у гостях, про конструктивні форми спілкування з незнайомими людьми.

6. „Хвилі”

У колі покласти руки на плечі людей, що стоять попереду так, щоб коло було замкнуто.

1 варіант. 1 чоловік присідає. Люди з боків приходять у положення пів присядки. Виходить западина. Далі шляхом переходу навприсядки одного з поруч стоячих і підведення, попередня западина починає переміщатися по колу. Прогнати по колу 1 западину, утворити 2 западини в колі, прогнати їх по колу. Яке максимальне число западин вийде крутити по колу.

2 варіант. Усі сідають навпочіпки, 1 дитина встає в повний ріст. Інші з боків підводяться. Виходить горб. Проробити те ж саме, що й із западиною. Спробувати досягти максимальної швидкості.

7. „Ритуал прощання”.

Заняття 4.

Мета: розвиток навичок постановки позитивних цілей і шляхів їхнього досягнення.

Матеріали: Таблиця «Я повинен – Я хочу», таблиця «Плани майбутніх справ», папір для учасників, ручки, фломастери, м'яч, смужки паперу, довжиною 2-3 метра (або крейдою накреслити на підлозі)

1. «Ритуал вітання».

2. «Повинен або вибираю».

Навчання тому, як знаходити в собі приховані особливості й використати їх для зміни особистості в кращу сторону; розвиток розуміння свого стану.

Вам усім знайома ситуація, коли мама говорить: «Ти повинен прибирати у своїй кімнаті» або тато говорить: «Ти повинен ходити в школу й добре вчитися». Як ви при цьому себе почуваєте? Якщо підлітки не пропонують варіантів, сказати, що опір або образу, ворожість. А давайте спробуємо переробити слово «повинен» на слово «хочу». Наприклад: «Я хочу бути охайним і тому буду прибирати у своїй кімнаті», «Я хочу одержати нові знання, тому я ходжу в школу». Давайте спробуємо дописати свої пропозиції:

Я повинен


Я хочу

Мама розлютиться, якщо я не зроблю уроки


Я хочу зробити приємне мамі, тому зроблю уроки

Я повинен(а) прибрати в кімнаті


Я приберу в кімнаті, щоб у будинку було чисто

Я повинен(а) працювати на дачі


Це прекрасний спосіб відчути себе дорослим





























3. «Цілі й справи».

Формування цілісного уявлення про свій життєвий шлях, постановка цілей і планування.

«Важливо відрізняти справи від цілей. Справи - це те, що можна зробити. Наприклад, ціль - добре відпочити ввечері, а справи, ведучі до неї, можуть бути різними: запросити гостей, подзвонити й домовитися про зустріч, домовитися з кимсь піти на дискотеку, прибрати в кімнаті, щоб спокійно подивитися телевізор, і т. ін. А тепер за 2 хвилини придумайте якнайбільше способів, як відпочити ввечері. Виявіть якнайбільше винахідливості, потренуйте свою фантазію. Пишіть не зупиняючись, без пауз... А тепер давайте поділимося своїми планами на вечір». Психолог записує на дошці самий популярний спосіб відпочинку й пропонує учасникам назвати ті справи, вчинки, які допоможуть здійснити його. Список справ складається на дошці. Потім учасників просять визначити, скільки часу вони готові витратити на виконання цих справ і в який термін ці справи повинні бути завершені.

4. «Плани майбутніх справ»

Обговорити й заповнити графи таблиці:

Що робити (ціль)


Коли (строки)


Що для цього потрібно (засоби, дії)

1











2











3











Наприклад, запланувати літній відпочинок – що допоможе зробити його гарним? Потрібно не забути взяти із собою магнітофон і диски, спортивний інвентар ( м'яч, ракетки для тенісу, плавки…)Або: як запланувати гарну роботу в майбутньому? Допоможуть гарні знання з різних предметів, життєвий досвід тощо.

5. «Двадцять бажань».

Підліткам пропонується 20 разів закінчити пропозицію «Я хочу...». Записується все, що спадає на думку, всі бажання, незалежно від їхньої реальності або прийнятності.

6. «Ресурси».

Підліткам пропонується подумати над наступними питаннями: що тобі може допомогти в досягненні своїх цілей? Чим ти вже володієш, щоб досягти цієї мети (риси характеру, друзі, батьки...)?

«Знайди в собі 4 сильні якості, відобрази їх у вигляді символів або малюнків і підпиши їхні назви. Це ресурси, які тобі допоможуть у житті». (Можна попросити намалювати фігуру людини, тобто себе, і ці якості просто підписати навколо свого тіла).

7. «Мої досягнення».

Цілісне уявлення про свій життєвий шлях, постановка цілей і планування.

Той, у кого в руках м'яч (або інший предмет), розповідає про те, що йому вдалося в житті - те, чого він хотів і досяг. Наприклад: «Я навчився грати у волейбол», «Кататися на велосипеді», «Я подружилася із хлопчиком, що мені подобається»...

8. «Міст над прірвою»

Група ділиться на 2 команди з однаковим числом учасників. На підлозі проводяться крейдою 2 лінії так, щоб між ними розмістилися 2 поставлені поруч ступні (або 1 поперек). Це буде міст. Його довжина 2-3 метри. Підлітки попарно з 2-х сторін вступають на міст, їхнє завдання - розійтися на мосту так, щоб не наступити повз нього. Якщо хтось сходить із моста, те, що впав у прірву, вся вправа починається спочатку.

9. „Ритуал прощання”.



Заняття 5 Мотиви наших вчинків.

Мета: допомога в усвідомленні своїх вчинків, усвідомленні власного впливу на інших людей; усунення емоційних бар'єрів між членами групи.

1. Ритуал вітання

Стати в коло. Покласти руки один одному на плечі. Привітно подивитися один на одного й привітатися.

2. Світський прийом.

Цього разу традиційне вітання на початку заняття ми проведемо у вигляді світського прийому. Вільно пересуваючись по кімнаті, ви повинні підходити друг до друга й обмінюватися компліментами, тобто підкреслювати те, що цінуєте найбільше саме в цій людині. Подякуєте кожного за те, що він був на заняттях групи, допомагав вам краще зрозуміти себе, за те, що він думав про вас, виконуючи домашнє завдання, і т.д. Знайдіть для кожного кілька теплих слів. Не треба квапитися. Бажано, щоб кожний учасник звернувся до всіх членів групи.

3. Усвідомлення мотиву.

Психолог говорить, що наші вчинки стосовно інших людей викликані різними спонукальними силами. Ми робимо щось для інших людей і тому, що симпатизуємо їм, любимо їх, і тому, що «так треба», так прийнято у суспільстві. Важливо розуміти, що рухає нами в тому або іншому випадку.

От, наприклад, страх, острах покарання іноді усвідомлюється нами так або по-іншому, іноді ми робимо щось, може, не усвідомлюючи навіщо, а може, думаючи, що із кращих спонукань, але в основі - усе той же страх.

Згадайте 2 випадки – один, коли ви зробили щось для іншої людини тому, що боялися її або чийогось ще гніву, осуду, покарання, хоча в той момент і не усвідомлювали цього, і інший, коли ви зробили щось для іншого по тій же причині, але при цьому прекрасно розуміючи, чому ви це робите.

Діти, записавши приклади з життя, діляться ними. Потім психолог просить таким же способом згадати 2 вчинки, продиктовані прагненням додержуватися соціальної норми, «бути як всі», »не відрізнятися».

Обговорення. Що було складніше виконати, чи не було важко розповісти про це й т.д.

4. Особливі дарунки.

Психолог пропонує дітям згадати, що вони одержали від навколишніх (рідних, близьких, друзів, учителів і ін.) такого, що можна було б назвати «дарунок» у повному розумінні цього слова. При цьому може вийти приблизно така таблиця:






Дитинство

до школи


Початкова

школа


Після початкової школи

Мама,

тато










Бабуся,

дідусь










Тітки,

дядьки










Брати,

сестри










Друзі,

подруги










Коли діти заповнили листок, психолог просить їх розповісти про який-небудь із перерахованих ними дарунків - кожному, на вибір. Потім він просить дітей розповісти, чи немає стосовно кого-небудь зі згаданих людей почуття невираженої подяки. Якщо хочуть, виразити цю подяку зараз, або найближчим часом тій людині.

5. Мотив своєї власної поведінки. Правила поведінки потрібно знати, але вихованою, культурною людиною ти станеш тоді, коли будеш вчиняти правильно не тільки тому, що знаєш, як треба діяти, а тому, що не зможеш діяти інакше. Розібратися в самому собі й у мотивах своєї власної поведінки буває дуже непросто. Наприклад, ти поступаєшся місцем в автобусі літній людині. Чому?

Можливі різні варіанти відповіді:

А) ти знаєш, що існують загальноприйняті правила поведінки - поступатися місцем літній людині;

Б) Бачиш, що вона утомилася, співчуваєш їй, хочеш зробити їй приємне;

В) не можеш сидіти, якщо поруч знаходиться літня людина або маленька дитина.

Пасажирові, якому ти поступився місцем у цьому випадку все - одно який був твій мотив. Але тебе самого ці мотивування характеризують по-різному: перший варіант свідчить про те, що ти вмієш себе культурно вести, другий і особливо третій - що ти культурна, моральна людина.

У такому разі вихованість - це не тільки гарні манери, а щось більше глибоке й істотне в людині. Це - внутрішня культура, або інтелігентність , в основі якої лежить повага до іншої людини.

6. Подяка без слів.

Діти розбиваються на пари. Спочатку один, а потім інші намагаються без допомоги слів виразити почуття подяки. Потім партнери діляться враженнями про те:

- що відчували, виконуючи цю вправу;

- відверто або награно виглядало зображення подяки партнера;

- чи зрозуміло було, яке почуття зображує партнер.

7. Мотив.

Психолог пропонує згадати 2 випадки, в одному із яких вчинок був викликаний неусвідомленим мотивом, а в іншому той же мотив усвідомлювався. Цього разу названі:

- мотив цікавості (бажання подивитися, як буде поводитись інша людина у відповідь на якийсь вчинок, можливо, бажання довідатися межу її терпіння).

- мотив завоювання любові іншої людини (бажання неодмінно домогтися симпатії, дружби, любові іншого шляхом маніпулювання їм).

У процесі обговорення діти діляться, чи легко було згадати такі випадки, якщо важко, то чому; чи легко було усвідомити той або інший мотив міжособистісних відносин, які почуття вони відчували, коли потрібно було про це розповісти.

8. Чарівний магазин.

Психолог пропонує підліткам подумати про те, якими особистісними якостями вони володіють. Потім він просить представити себе в чарівному магазині, де він продавець і де в обмін на ті свої якості (розум, сміливість, чесність або нудність, байдужість тощо...), яких як уважають учасники, у них у надлишку, або ті, від яких вони хочуть позбутися, можна одержати інші особистісні якості, потрібні для себе. «Покупець» здає свої якості, «продавець» говорить, чи є те, що потрібно, і скільки він міг би дати замість і т.д.

У ході дискусії діти в групі діляться своїми відчуттями від гри, обговорюють, чому будь-яка людська якість коштовна тощо.

9. Домашнє завдання.

Дітям пропонується список пропозицій для завершення:

Мені добре, коли...

Мені смутно, коли...

Я почуваю себе незрозуміло, коли...

Я гніваюся, коли...

Я почуваю себе непевно, коли...

Я боюся, коли...

Я почуваю себе сміливо, коли...

Я пишаюся собою, коли...

Крім того треба намалювати зображення своєї особи, коли почуваєш себе: добре, смутно, незрозуміло, сердито, непевно, злякано, сміливо, гордо.

10. Ритуал прощання.

Стати у коло. Покласти руки один одному на плечі. Привітно подивитися один на одного й попрощатися.



Заняття 6.

Мета: дослідження навчальної мотивації, гра дозволяє підліткам зайняти певну позицію стосовно шкільних правил.

1. Ритуал вітання.

2. Закорючка.

3. „Подобається - не подобається”

Після обговорення того чи іншого емоційного стану підлітків, психолог просить учасників групи розподілити чистий аркуш на 2 половини й записати відповіді на запитання:

- Що мені не подобається в школі?

- Що мені не подобається вдома?

- Що мені не подобається взагалі в житті?

Відповіді на ці запитання діти записують у лівій частині аркуша. Після цього пропонується серія позитивних питань, відповіді на які діти записують у правій частині аркуша.

- Що мені подобається в школі?

- Що мені подобається вдома?

- Що мені подобається взагалі в житті?

Діти по черзі розповідають спочатку про те, що їм не подобається, потім, що подобається у школі, вдома, у житті. Важливою є саме така послідовність відповідей: спочатку негативні, потім позитивні, щоб показати, що не все в житті так погано, є позитивні моменти й хороші люди. Ця вправа дозволяє отримати інформацію про характер взаємовідносин підлітка з однокласниками, членами сім'ї, оточуючими, про те яке місце й роль визначає для себе дитина у класі, сім'ї, як вона сприймає себе серед інших.

4. Розклад уроків.

Уяви, що ти перебуваєш у чарівній школі. Напиши розклад уроків на весь тиждень. Він може бути який завгодно. Наприклад, складатися тільки із твоїх улюблених предметів (російська мова або співи).

5. Король школи.

Підлітки беруть більші аркуші паперу, фломастери. «Уявіть собі, що кожний з вас - король (або королева), а школа - ваше королівство. Ви можете встановлювати тут будь-які закони, які здаються вам розумними. Які правила ви введете у своєму королівстві? Придумайте й запишіть список своїх правил. Потім візьміть великий аркуш паперу й перепишіть на нього ці правила великими буквами, начебто це - королівський указ. Якщо хочете, можете як-небудь прикрасити цей аркуш (20 хвилин).

Тепер ви можете походити по кімнаті. Нехай кожний покаже свою роботу іншим. Поцікавтеся, чи подобаються ваші правила іншим і чи виберуть тебе королем (або королевою) школи (10 хвилин). Яке з ваших власних правил здається кожному з вас особливо важливим? Як були створені нинішні шкільні правила? З яким зі шкільних правил ви не згідні? Кого кожний з вас і всі ви разом пропонуєте вибрати королем (королевою) школи?

6. «Відверто говорячи»

«Ми знаємо, що в цій групі можна бути відвертими. Давайте спробуємо відверто поговорити один з одним. Перед вами в центрі кола стопка карток. Ви будете по черзі брати по одній картці й відразу продовжувати фразу, початок якої написано на ній. Ваше висловлення повинно бути гранично відвертим! Члени групи будуть уважно слухати вас, і, якщо вони відчують, що ви нещирі й невідверті, вам доведеться взяти іншу картку з новим текстом і спробувати відповісти ще раз».

Орієнтовний зміст карток:

Відверто говорячи, коли я йду в школу...

Відверто говорячи, я нудьгую, коли...

Відверто говорячи, мені дуже важко забути...

Відверто говорячи, я дотепер не знаю...

Відверто говорячи, мені дотепер...

Відверто говорячи, коли я бачу підлітка...

Відверто говорячи, мені радісно, коли...

Відверто говорячи, мені дуже хочеться...

Відверто говорячи, я думаю, що найважливіше в житті...

Відверто говорячи, я всією душею ненавиджу...

Відверто говорячи, коли я бачу гарну людини...

Відверто говорячи, коли я хворію...

Відверто говорячи, коли мене змушують що-небудь робити...

Відверто говорячи, коли вчитель мене лає...

Відверто говорячи, коли вчитель мене хвалить...

Відверто говорячи, я буду вчитися краще, якщо...

Відверто говорячи, я в майбутньому збираюся...

Відверто говорячи, якщо на вулиці дощ...

Відверто говорячи, я думаю, що справжній друг...

Відверто говорячи, не люблю людей, які...

Відверто говорячи, найбільше люблю людей, які...

Відверто говорячи, найкраще мені вчитися з...

Відверто говорячи, діти, з якими я вчуся...

Відверто говорячи, я завжди хотів(ла)...

Відверто говорячи, я сподіваюся на...

Відверто говорячи, наступить день, коли...

Відверто говорячи, хотів(ла) би працювати...

Відверто говорячи, я був(ла) би щасливий(а), коли...

Відверто говорячи, моя прихована мрія...

Відверто говорячи, я сподіваюся на...

Відверто говорячи, коли я думаю про школу...

Відверто говорячи, коли дзенькає дзвоник...

Відверто говорячи, коли я бачу вчителя...

Відверто говорячи, коли в нас контрольна...

Відверто говорячи, коли закінчуються уроки...

Відверто говорячи, коли я відповідаю біля дошки...

Відверто говорячи, коли я одержую трійку...

Відверто говорячи, коли я одержую дванадцять...

Відверто говорячи, коли вчитель ставить запитання...

Відверто говорячи, самий гарний урок у моєму житті був...

Відверто говорячи, мені страшно, коли...

Відверто говорячи, я хвилююся, коли...

8. Ритуал прощання.

Підсумкова рефлексія, що включає питання :

- Чому ми навчилися на заняттях?

- Яким чином набуті у тренінгу знання можна використовувати у реальному житті?

- Якими вміннями та навичками потрібно володіти, щоб успішно навчатися у середній школі?





Література

1. Анн Л.Ф. Психологический тренинг с подростками. – СПб.: Питер, 2003

2. Грецов А.Г. Тренінг общения для подростков. – СПб.: Питер, 2006
3. Битянова М.Р. Работа психолога в школе. – М., 2001
Категорія: Мои статьи | Додав: TaNya (05.08.2011)
Переглядів: 2448 | Теги: п’ятикласники | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: