ТРЕНІНГ-СЕМІНАР 5
Бесіда «Якщо педагог, то з почуттям гумору!»
Проводячи тренінг-семінари для вчителів, доцільно зверну¬ти їхню увагу
на такий чудовий регулятор поведінки як гумор. Дитина важко переносить
серйозність і суворість. А в арсеналі досвідченого педагога завжди
знайдуться дружній жарт, весела розповідь, приказка. Гумор допомагає
учням стати оптимістами, також дозволяє вчасно попередити і ліквідувати
найскладніший конфлікт, нейтралізувати сильне напруження. Та для того,
щоб гумор був дієвим інструментом в арсеналі вчительських засобів, він
повинен відповідати деяким вимогам:
• не можна висміювати особистість людини; можна посмія¬тися з окремої риси характеру або конкретного вчинку;
• не слід сміятися з того, шо учень не може виправити;
• забороняються жарти про прізвище, фізичні вади, хвороби, повноту, незвичні пропорції тіла;
• не рекомендується першим сміятися зі свого жарту;
• педагогу не слід ображатись на жарт учня; потрібно вміти посміятися із власної невдачі;
• не потрібно сміятись із випадковості, висміювати неуваж¬ність учня; '
• грубий і непристойний жарт, приниження, цькування учня є неприпустимими.
Психологічний коментар. Розвиток почуття гумору дозволяє знизити рівень агресії, сприяє доброзичливому спілкуванню.
Ці вимоги, вироблені при спільному обговоренні, ми пора¬дили вчителям занотувати.
Тест «Такт учителя»
Ви приходите на урок у
5-й клас і бачите незвичайну си¬туацію. Діти скупчилися навколо одного
зі своїх лідерів. Його розповідь переривається вибухами сміху.
Виберіть 2 із 5 запропонованих варіантів педагогічних ре¬акцій.
1. Гупаю кулаком по столу, висловлюю обурення неповагою до себе.
2. Непомітно підходжу до хлопців, прислухаюся до того, про що йдеться, а зрозумівши, у чому річ, теж голосно сміюся.
3. Караю чергових, що не підготували клас до уроку.
4. Говорю: «Хлопці, швидко займайте свої місця. Обіцяю, що урок сьогодні теж буде цікавим».
5. Голосно вітаюся, оголошую тему, не звертаючи уваги на хлопців.
Підрахуйте суму балів: варіант 1 — 5 балів, 2—10 балів, варіант 3 — 5,
4 — 10, варіант 5 — 10 балів. Ті, хто набрав 15 і більше балів,
намагаються дотримуватись педагогічного такту. Ті, у кого менше 15, —
схильні до прийняття стереотипних рішень.
Сюжетні ігри «Шкільні будні»
1. Учитель проводить урок. Залишається 15—20 хвилин до кінця, і тут — стук у двері. Прийшов батько учня-невдахи і просить: «Дозвольте посидіти у вас на уроці. Я хочу подивитись, як ви ведете урок, як відповідає мій син».
2. Ви — класний керівник. Учні іншого класу були на уроці у вашому
кабінеті і поламали стільці, розбили вазони, пообпи¬сували парти. Ви
приходите до їхнього класного керівника і...
Вправа «Інтонація»
Учителі на паперових
картках записують назву якогось по¬чуття, емоції, що першою спала на
думку. Кожний робить це самостійно, не обговорюючи із сусідом. Потім
картки збирають, перемішують і роздають знову. Група вирішує, який
вислів, речення з вірша або просто речення взяти за основу гри. Після
цього кожний учасник по черзі промовляє це речення з тією інтонацією,
яку зазначено у його картці, і чекає, поки всі спро¬бують відгадати, шо
він хотів передати. А потім повідомляє, що ж це було насправді. Дуже
добре ця вправа «працює» на вчительських вечірках. Психологічний коментар. Вправа дозволяє розширити
інто¬наційний діапазон, виробляє вміння чути свої недоброзичливі
інтонації, допомагає учасникам з'ясувати, наскільки адекватно їхні
інтонації сприймає більшість людей, розвиває рефлексію.
|