Тренінгова програма психопрофілактичної та психотерапевтичної допомоги депресивним підліткам
Суть програми: тренінгова програма
створена з метою здійснення коригування депресивності шкільної молоді,
шляхом проведення спеціалізованих тренінгових занять. Розроблені
завдання спрямовані на здійснення учнями діагностики свого стану,
профілактики небажаних симптомів, та корекції проявів депресії в
поведінці.
Головним результатом проходження програми для кожного учасника є
набуття необхідного досвіду розв’язання проблемних ситуацій, що виникли
внаслідок депресії, та знайдення шляхів самодопомоги під час проявів
депресивного стану.
Тривалість програми: 2 місяці (одне заняття на тиждень)
Цільова аудиторія: учні 9-11 класів, вчителі та батьки (за бажанням)
Мета: діагностика, профілактика та
корекція проявів депресії в поведінці підлітків та усунення психічних
факторів, які спричинюють виникнення депресивного стану.
Ресурсне забезпечення програми:
• Мультимедійна дошка, відео проектор, ПК
• папір А3, папір А4
• блокноти на кожного учасника, альбоми для малювання
• маркери, скотч, стекери
• кольоровий папір, пластилін, ножиці, клей, повітряні кульки
• роздатковий матеріал: анкети, тести, пам’ятки
Зміст програми
Завдання 1. (Виконується у групах по 4-5 чоловік)
Ознайомитися з матеріалами, в яких розкрито явище депресії, та знайти відповіді на наступні запитання:
1. Чим загрожує людству депресія?
2. Які симптоми спостерігаються в людей, уражених депресією?
3. Які фактори збільшують небезпеку депресивного стану?
4. Які дії можуть допомогти вийти з депресивного стану?
Свої відповіді підготувати до презентації у творчій формі (промова на
науковому семінарі, лист до друга, інсценівка розмови у колі друзів,
плакат, твір, сценарій кінофільму)
Завдання 2.
Занотувати у щоденнику свої думки, як ви вважаєте: Якого ставлення до себе потребують ті, хто знаходиться у депресивному стані?
Завдання 3.
Скласти свою власну соціальну мережу підтримки
1. Спочатку складіть список людей , до яких ви зможете звернутися по допомогу. До цього списку слід записати:
• Членів вашої родини, з якими ви бачитесь регулярно;
• Друзів, з якими ви часто зустрічаєтесь чи спілкуєтесь за допомогою листів, телефону;
• Сусідів, якщо ви постійно обмінюєтеся з ними візитами (викличте сусідів, з якими ви інколи спілкуєтеся вдень на вулиці);
• Однокласників, якщо ви часто контактуєте з ними і відчуваєте, що між вами існують близькі стосунки;
• Вчителів, з якими у вас добрі стосунки;
• Запишіть будь-кого з людей, хто емоційно важливий для вас, хоча ви тимчасово можете бути у розлуці.
2. Потім для кожної людини, яку ви внесли до списку, зробіть позначку
про те, який варіант кризової підтримки вона може вам надати. Варіанти
підтримки можна позначити таким чином:
• Е – емоційна допомога;
• П – практична допомога;
• Т – товариська підтримка;
• І – інформація та порада.
3. Після цього візьміть чистий аркуш паперу і складіть діаграму вашої
мережі, позначаючи колами членів родини, трикутниками – друзів,
квадратами – однокласників, ромбами – вчителів. Поєднайте всіх ти
людей, між якими існують ті чи інші зв’язки і які можуть надати вам
схожі варіанти підтримки.
Тепер у вас є зображення вашої соціальної мережі підтримки. Вам слід
проаналізувати, наскільки ви можете розраховувати на підтримку всієї
мережі чи тільки окремої її частини?
Запишіть у своєму щоденнику звернення до тієї людини, яка може надати
вам ту допомогу, якої ви потребуєте в останній час. Намагайтеся якомога
повніше розкрити свій стан, думки, що вас турбують, положення речей,
яке вас хвилює.
Завдання 4.
Напишіть у щоденнику кому з людей ви можете надати необхідну їм допомогу. Яка це буде допомога?
Завдання 5.
Передмова: Давньокитайський трактат великого мудреця Лао Цзюнь
говорить, що найкращі ліки для повернення собі відчуття спокою і
радості це:
• Вміння допомагати старим і хворим;
• Не вимагати повернення старих боргів;
• Не сперечатися, хто правий, а хто винен;
• Не тримати образу;
• Віддавати краще й більше, залишати собі лише гірше й менше;
• Не скаржитися на важку роботу;
• Якщо бідний – не журитися, якщо багатий – не скупитися;
• Радіти з успіхів інших;
• У своїх бідах і хворобах не шукати винуватців.
Прочитавши наведений перелік умов, підготуйтесь до дискусії: наведіть
аргументовані докази на користь « використання цих ліків» у своєму
житті .
У своєму щоденнику занотуйте ті думки, які вам найбільш близькі (сподобались), що обговорювались під час дискусії.
Завдання 6.
Заповнити анкету:
1. Що частіше за все викликає в мене роздратування?
2. Коли я злюся, я звичайно… (опиши, що ти робиш).
3. Приносить така реакція мені користь? Чому так або чому ні?
4. Як виражають гнів у моїй родині?
На підґрунті відповідей проводиться дискусія:
- Що таке гнів?
- Як він з’являється?
- Що вам не подобається у гніві?
- Чому люди гніваються?
- Чим люди розплачуються за свій гнів?
- Як можна інакше реагувати на те, що викликає в нас дратівливість, гнів?
Підведення до висновку: «Гнів – ознака нездоров’я».
Післямова:
Якщо людина озлоблена проти нас – значить їй погано. Треба прикласти до
серця пластир – любов; треба приголубити її, лагідно поговорити з нею –
і якщо в неї не закореніла проти нас злість, а тільки тимчасовий
спалах, – побачите, як її серце і злість розтануть від вашої лагідності
й любові, як добро переможе зло.
Завдання 7.
У своїх щоденниках запишіть діалог з самим собою. При цьому одна
сторона вашого «Я» знаходиться у дратівливому, гнівливому стані.
Спробуйте вивести «її» з цього стану.
Завдання 8.
Динамічна релаксація. Мотив «Луг».
Інструкція.
- Відчуйте опору під собою. Відчуйте ногами підлогу, через підлогу –
зв’язок із землею. Відчуйте сій живіт. Зверніть увагу на те, як ви
дихаєте. Дихання вільне та спокійне… вам приємно дихається.
Постарайтеся розслабитись, зняти напруження так, ніби вам захотілося
трішечки подрімати.
Почніть розслаблюватися з плечей. Плечі стають важкими і теплими… плечі
важкі і теплі. Розслаблюються руки… розслаблюється верхня частина рук.
Розслаблюються лікті… Розслаблюються зап’ястя… Розслаблюються кисті
рук… Розслаблюються долоні…кожен палець на руках… долоні стають важкими
і теплими… долоні важкі і теплі. Дихання вільне і рівне… тепло в
животі… тепло переходить в ноги… Розслаблюється верхня частина ніг.
Розслаблюються коліна… Розслаблюються гомілки і стопи… стопи стають
важкими і теплими… стопи важкі і теплі. Відчуйте п’яти… відчуйте пальці
ніг… ноги розслабились.
Тепер зверніть увагу на спину. Відчуйте, як Розслаблюються крижі…
відчуйте хребет… Розслаблюється середина спини… Розслаблюється шия,
потилиця…Вся голова розслаблена… Розслаблюються тім’я, скроні…
Розслаблюються лоб і обличчя… Відчуйте щоки… Відчуйте вилиці і
підборіддя… Розслаблюються ніс і очі.. Повіки важкі, очі розслаблені.
Спостерігайте за своїм диханням: вдих – видих…, вдих – видих… Скажіть
собі: я – відпочиваю…
Спробуйте уявити себе на лугу… Над вами ясне блакитне небо.. Ви лежите
у високій траві і дивитесь на небо… Кругом вас – аромат квітів…
дзвенять комахи, кружляють метелики. Ви – відпочиваєте.., ви чуєте
звуки лугу.., ви відчуваєте енергію землі… Світить ясне сонце, теплі
промені торкаються вашого обличчя, ваших рук.., тепло розходиться по
всьому вашому тілі. Кожна клітинка вашого тіла наповнюється енергією і
поновлюється. Відпустіть вашу уяву, спостерігайте за тим, як всередині
вас енергія землі поєднується з енергією неба…
Запам’ятайте цей стан.
Коли будете готові, попрощайтеся з образом. На рахунок від 5 до 1 ви
відкриєте очі, але відчуття залишаться. 5,4,3,2,1 – стисніть руки в
кулаках, сильно потягніться – вперед і вгору – і повільно відкривайте
очі…
Намалюйте все те, що вам запам’яталось в образі або напишіть невеликий твір з думок, що прийшли під час релаксації.
Під час виконання всього завдання використовується музичний супровід RELAX: SOUNDS OF NATURE «Зливання з природою. Медитація»
Завдання 9.
Пантоміма «Історія, що розповіли руки».
- Знайдіть собі пару. Один буде розповідати, а інший – слухати. Але,
ось проблема, один з вас – «глухонімий» (той, хто розповідає), а другий
– «сліпий». Та із будь – якої ситуації завжди можна знайте вихід.
Пропонуємо «глухонімому» передати свою історію, взявшись за руки зі
своїм партнером.
Поділіться своїми враженнями, чи змогли ви зрозуміти свого «оповідача».
Як багато можна дізнатися через тримання в своїй руці руки іншого? Як
можна тільки за допомогою рукостискання підтримати іншого, виразити до
нього співчуття, своє добре ставлення до нього, своє розуміння його
обставин?
Спробуйте передати один одному через рукостискання якусь добру емоцію (співчуття, доброзичливість, дружбу, підтримку…).
Завдання 10.
Перетворення проблемної ситуації у творче завдання.
(Завдання виконується у творчих лабораторіях)
1. Пригадайте або придумайте таку життєву ситуацію, яка може сприйматися людиною як кризова, дуже скрутна, безвихідна.
2. Обміняйтеся «ситуаціями» з іншими лабораторіями.
3. Спробуйте перетворити цю кризову ситуацію у творче завдання:
- які умови ситуації;
- хто задіяний у ситуації;
- які питання постають у зв’язку з даною ситуацією;
- які можливі результати її розв’язання;
- який результат є бажаним;
- шляхи досягнення очікуваного результату.
4. Підготовте презентацію своєї ситуації і її успішного розв’язання
(форми презентації: відкритий мікрофон, діалог із сучасником, хвилинки
життєвої мудрості, зустріч поколінь, листування з другом,
роздум-самоаналіз, телефон довіри, живий фільм,контракт із самим собою,
ярмарок ідей, скринька мудрих порад).
Завдання 11.
Напишіть у своєму щоденнику ту ситуацію, що виникла у вашому житті
(зараз, або колись у дитинстві), що гнітить вас, спричинює душевний
біль. Спробуйте перетворити її у творче завдання і знайти ймовірні
шляхи її розв’язання. (Якщо необхідно, то можна звернутись по допомогу
до інших учасників тренінгу)
Завдання 12.
Причепити до своєї спини аркуші А3. Маркерами написати на аркушах інших
ваші побажання тій людині. Намагатися написати добрі слова кожному з
учасників.
Завдання 13.
У своїх щоденниках напишіть роздум – самоаналіз, відповівши на такі запитання:
• Яку цінну для себе інформацію я отримав?
• Які в мене виникли запитання?
• Яка мені потрібна допомога?
• Як я можу справитися з депресивним станом (зараз, або якщо я йому піддамся у майбутньому?)
|