Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота з учнями "групи ризику"
ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ «ПІЗНАЙ СЕБЕ»
Мета: формування позитивного ставлення до себе і до інших, усвідомлення себе. Завдання: • розширити знання учнів про специфіку міжособистіснтх стосунків; • формувати позитивне ставлення до себе; • розвинути почуття толерантності; • формувати адекватну самооцінку. Вправа «Бінго» Мета: продовжити знайомство підлітків, створити позитивну атмосферу. Ведучий пропонує дітям узяти аркуш паперу А4, руками «вирізати» фігурку «Бінго», розмалювати фломастерами і на зворотному боці написати: • на голові — твоя найзаповітніша мрія; • на правій руці — твоя риса характеру; • на лівій руці — риса характеру, яку ти хочеш сформувати; • на правій нозі — улюблене місце відпочинку; • на лівій нозі — улюблена страва; • на тулубі — як ти хочеш, щоб тебе називали однолітки.
Після того, як діти виконали завдання, ведучий просить усіх встати,
рухаючись кімнатою, підійти одне до одного, знайти і записати на
відповідних частинах «Бінго» імена тих, із ким у них збіглася одна або
кілька позицій. Після цього учасники повертаються в коло. Вправа «Очікування» Мета: дізнатися, що очікують учасники від сьогоднішнього заняття. Підлітки по черзі висловлюють очікування від заняття. Вправа «Грамота»
Мета: підвищувати самооцінку дитини. Ведучий роздає кожному учаснику
аркуш паперу А4 і пропонує написати похвальну грамоту собі, вказати, за
що він її отримує. Кожен учасник зачитує свої напрацювання. Обговорення: — Чи важко було писати грамоту собі? — Якщо так, то чому? — Чи сподобалася вам ця вправа? Вправа «Усі ми — різні» Мета: усвідомлення своєї індивідуальності, неповторності.
Ведучий зачитує записаний на дошці епіграф: «Люди, як ріки: вода у всіх
однакова і всюди одна і та сама, але кожна річка буває то вузька, то
швидка, то широка, то тиха, то тепла» (Л. Толстой). Ведучий. Дійсно, всі
ми різні. Але щось особливе виокремлює нас серед інших. Що саме?
Назвіть і напишіть на пелюстці квіточки свою особливу неповторну рису,
прикріпивши її до серединки квітки. А тепер погляньте, яка у нас чудова
квітка. Вона одна, а нас багато.
Вправа «Плутанина» Мета:
зняти напруження, розслабитися. Один учасник виходить за двері. Психолог
пропонує учням утворити ланцюжок (змію), що має початок (голову) і
кінець (хвіст), і заплутатися. Завдання підлітка, який зайшов у клас, — розплутати змію. Вправа «Мої поради» Мета: усвідомити, що потрібно змінити в собі; побачити себе очима інших.
Ведучий роздає кожному учаснику аркуш паперу А4 і пропонує написати
своє ім’я. Потім усі за годинниковою стрілкою передають свої аркуші, на
яких кожен по черзі пише рекомендацію щодо недоліків характеру. Обговорення: — Чи важко було писати друзям рекомендації? — Чи задоволені ви тим, що написали друзі?
Вправа «Усе одно ти молодець» Мета: підняти самооцінку підлітка, зняти психоемоційне напруження.
В е д у ч и й п р о п о н у є у ч а с н и к а м об’єднатися у групи по
двоє, за ознакою «день» і «ніч». Один учасник говорить про свій недолік,
а інший відповідає: «Ну і що, все одно ти молодець, тому що...». Обговорення: — Які відчуття викликала вправа? Притча про майстра
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон,
труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка: хто найкраще
грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати власну
майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І що більше кожен
старався, то незрозумілішою і потворнішою ставала мелодія. Ось
з’явилася людина й помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі,
мелодія — це одне ціле. Нехай кожен прислухається до іншого, й ви
побачите, що вийде ». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо,
а потім усе краще зазвучала мелодія, в якій було чути смуток скрипки,
ліричність саксофона, оптимізм труби, унікальність сопілки, величність
контрабаса. Інструменти грали, із замилуванням стежили за чарівними
помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи
виконавців і слухачів у одне ціле. Як важливо, щоб оркестром хтось
диригував! Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою і спрямовані єдиною волею в єдиному пориві... Прощання
Мета: сприяння згуртованості групи; створення гарного настрою. Усі
учасники стають у коло, щоб правою рукою утворити зірочку, і намагаються
нею передати тепло рук одне одному. Усі дякують і прощаються. За матеріалами сайту http://teacher.at.ua